I det nya brädspelet ”Smakplaneten” får barn i förskoleåldern vidga sina smakpreferenser kring hållbara livsmedel på ett lekfullt sätt med hjälp av karaktärer som Mårten Morot, Kiki Kikärta och Erkan Ärta.
Smakplaneten är ett samarbetsprojekt mellan Världsnaturfonden WWF, Västra Götalandsregionen, Göteborgs universitet, Beteendelabbet och Consupedia. Projektet finansieras av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova.
– Med spelet driver vi tillsammans omställningen mot hållbara matvanor med smaken i fokus. Vi ”smaktränar” dagens yngsta konsumenter till att bli morgondagens hållbara ätare utifrån både hälsa, miljö och social rättvisa, säger Anne-Charlotte Holmlöv, projektledare för Smakplaneten och vd på Consupedia.
Smakplaneten låter barn vidga sina smakpreferenser kring hållbara livsmedel på ett lekfullt sätt. Spelet är avsett för förskolor med målet att bidra till en beteendeförändring mot hållbara matvanor för hälsa, social rättvisa och miljö.
I spelet utforskar barnen olika nivåer på planeten genom att dra spelkort där de träffar på livsmedelskaraktärer och ”smakkompisar” som Berit Blomkål, Sassy Spenat och Kalle Kidneyböna. Efter att ha dragit kortet får de uppleva livsmedlet och notera smak, textur och upplevelse. Efter tre kort får de ett ”Smakdiplom” och kommer till nästa nivå i spelet.
– Barnen tycker att spelet är jätteroligt. De är fokuserade, intresserade och luktar, smakar, tittar och kommer med massor av bra funderingar och kommentarer, säger Anna-Karin Ris, prisbelönt kock vid Almarevägens förskola i Järfälla, som har testat Smakplaneten med lovande resultat.
– Jag har arbetat med måltidspedagogik i över 20 år och vet hur viktigt det är med att introducera smaker och livsmedel tidigt för barnen. Smakplaneten gör detta både roligt och lätt för såväl barn som pedagoger. Eftersom Smakplaneten är så genomtänkt behövs inga förkunskaper i måltidspedagogik – det är bara att börja spela, säger Anna-Karin Ris.