9 av 10 svenskar äter för lite frukt och grönt

PUBLICERAD: 25 mars 2024
UPPDATERAD: 25 mars
Salladsföretaget Picadeli står bakom The Vegocracy Report. Foto: Pressbild

Bara nio procent av svenskarna äter frukt och grönsaker enligt kostråden, vilket är en minskning jämfört med i fjol. Det visar Vegocracy Report 2024 från Picadeli.

Trots att 40 procent av svenskarna oroar sig för att deras matvanor har negativ inverkan på hälsan är det bara 9 procent som äter frukt och grönt enligt riktlinjerna. Det är en rejäl minskning från förra årets rapport, då 17 procent sade sig följa kostråden.

Enligt Vegocracy Report 2024 skulle 7 av 10 äta mer frukt och grönt om det var billigare, bland barnfamiljerna handlar det om 77 procent. Idag skär 12 procent av de svenska barnfamiljerna ner på frukt och grönt när de handlar.

Utöver inflation och stigande matpriser finns ytterligare hinder som stoppar svenskarna från att prioritera grönt, nämligen okunskap, eftersom hälften inte har koll på de nationella direktiven om rekommenderat intag av frukt och grönt.

– En förändring av våra matvanor är avgörande – både för människor och planet. För att göra frukt och grönsaker till förstahandsvalet behöver det bli en prioriterad fråga såväl politiskt som på hemmaplan. Med lågkonjunktur och inflation kan det kännas extra svårt att ställa om, men samtidigt kanske det föder den kreativitet som behövs för att fler ska sätta grönsakerna i centrum på tallriken, säger David von Laskowski, Group CEO på Picadeli.

I undersökningen svarar 8 av 10 att de skulle äta mer frukt och grönt om momsen togs bort. Svenskarna är även positivt inställda till politiska beslut som främjar hälsosamma vanor, till exempel högre skatt på rött kött samt gratis skolfrukt från tidig ålder.

Det här sparar svenskarna in på i matbutiken för att minska sina levnadskostnader:
1. Skräpmat (49 %)
2. Snacks och sötsaker (34 %)
3. Rött kött (24 %)
4. Fisk och skaldjur (15 %)
5. Frukt och grönsaker (11 %)

Svenskarnas matvanor och attityder – utvalda insikter:
• 9 % äter frukt och grönt enligt riktlinjerna.
• 40 % oroar sig för att deras matvanor har en negativ inverkan på hälsan.
• 7 av 10 skulle äta mer frukt och grönt om det var billigare.
• 15 % av barnfamiljerna äter aldrig frukt och grönt enligt riktlinjerna.
• 18 % tror att högre skatt på rött kött skulle få folk att äta mer hälsosamt.
• 8 av 10 säger att de skulle äta mer frukt och grönt om momsen togs bort.
• Varannan (50 %) tror att gratis skolfrukt skulle främja hälsosamma vanor.

The Vegocracy Report baseras på en internationell undersökning genomförd av Kantar på uppdrag av Picadeli. Undersökningen bestod av 11 000 intervjuer med män och kvinnor i åldrarna 18-65 år i sju länder: Sverige, Finland, Tyskland, Belgien, Frankrike, Storbritannien och USA. Minst 1 000 intervjuer genomfördes i varje land. Intervjuerna genomfördes under december 2023-januari 2024.

Rapporten kan laddas ner här

Läs vidare

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210