Arla investerar 210 miljoner euro i mozzarellaproduktion

PUBLICERAD: 19 mars 2024
UPPDATERAD: 19 mars
Investeringen på 210 miljoner euro i Taw Valley-mejeriet är Arlas största någonsin i Storbritannien. Foto: Arla

Arla investerar i topppmodern teknik i Storbritannien för att möta efterfrågan och säkra sin position som en viktig global mozzarellaproducent

Arla offentliggör en investering på 210 miljoner euro i avancerad produktionsteknik vid Taw Valley-mejeriet i sydvästra England. Investeringen skapar utrymme för ökad flexibilitet och innovationsmöjligheter för att möta allt mer specifika krav på en mozzarella som ska grillas eller smälta på ett visst sätt, eller har vissa töjningsegenskaper. Tekniken omfattas av flera patent och kortar lagringsprocessen från 14 dagar till en enda dag.

– Vår mozzarellaverksamhet har haft en tvåsiffrig tillväxt de senaste fem åren och vi har starka relationer med nyckelkunder, särskilt inom global foodservice. Det är från den mycket solida utgångspunkten som vi idag offentliggör investeringen, säger Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen.

– Vi vet också att vi måste arbeta hårt för att behålla den positionen bland de globalt ledande företagen i kategorin och följa vår strategi. Denna investering gör det möjligt för oss att fortsatt vara en av de ledande mozzarellaproducenterna, ge våra kunder ännu bättre service och samtidigt förbättra lönsamheten för våra ägares mjölk.

Byggnationen i Taw Valley beräknas vara klar 2026 och de första produkterna från den nya anläggningen levereras året därpå. Merparten av den utökade produktionen kommer att exporteras till globala foodservice-kunder. Investeringen kommer inte att påverka Arlas två andra mozzarellaanläggningar i Danmark.

– Det här är ett utmärkt exempel på hur vi inom Arla hela tiden utvecklar våra processer, förbättrar vår effektivitet och förädlar våra produkter för att kunna uppnå våra strategiska ambitioner, skapa tillväxt och i slutändan säkra värde för våra ägare, förklarar David Boulanger, ansvarig för Supply chain globalt.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål