Arla investerar 210 miljoner euro i mozzarellaproduktion

PUBLICERAD: 19 mars 2024
UPPDATERAD: 19 mars
Investeringen på 210 miljoner euro i Taw Valley-mejeriet är Arlas största någonsin i Storbritannien. Foto: Arla

Arla investerar i topppmodern teknik i Storbritannien för att möta efterfrågan och säkra sin position som en viktig global mozzarellaproducent

Arla offentliggör en investering på 210 miljoner euro i avancerad produktionsteknik vid Taw Valley-mejeriet i sydvästra England. Investeringen skapar utrymme för ökad flexibilitet och innovationsmöjligheter för att möta allt mer specifika krav på en mozzarella som ska grillas eller smälta på ett visst sätt, eller har vissa töjningsegenskaper. Tekniken omfattas av flera patent och kortar lagringsprocessen från 14 dagar till en enda dag.

– Vår mozzarellaverksamhet har haft en tvåsiffrig tillväxt de senaste fem åren och vi har starka relationer med nyckelkunder, särskilt inom global foodservice. Det är från den mycket solida utgångspunkten som vi idag offentliggör investeringen, säger Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen.

– Vi vet också att vi måste arbeta hårt för att behålla den positionen bland de globalt ledande företagen i kategorin och följa vår strategi. Denna investering gör det möjligt för oss att fortsatt vara en av de ledande mozzarellaproducenterna, ge våra kunder ännu bättre service och samtidigt förbättra lönsamheten för våra ägares mjölk.

Byggnationen i Taw Valley beräknas vara klar 2026 och de första produkterna från den nya anläggningen levereras året därpå. Merparten av den utökade produktionen kommer att exporteras till globala foodservice-kunder. Investeringen kommer inte att påverka Arlas två andra mozzarellaanläggningar i Danmark.

– Det här är ett utmärkt exempel på hur vi inom Arla hela tiden utvecklar våra processer, förbättrar vår effektivitet och förädlar våra produkter för att kunna uppnå våra strategiska ambitioner, skapa tillväxt och i slutändan säkra värde för våra ägare, förklarar David Boulanger, ansvarig för Supply chain globalt.

Läs vidare

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor