Arla och Rädda Barnen vill få fler unga att äta frukost

PUBLICERAD: 5 mars 2024
UPPDATERAD: 7 mars
– Som Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett ansvar att jobba för hälsosamma matvanor, säger Arlas vd Cecilia Kocken. Foto: Pressbild

Arla och Rädda Barnen inleder ett samarbete för att få fler unga att äta frukost, med ett särskilt fokus på socioekonomiskt sårbara områden. 

Under mars inleds ett samarbete mellan Arla och Rädda Barnens frukostklubbar, där ungdomar i familjer med små ekonomiska marginaler erbjuds frukost och fritidsaktiviteter innan skoldagen börjar.

– Det ovärderliga stödet från Arla bidrar till att vi kan servera tusentals frukostar i våra frukostklubbar och på så vis ge fler barn en bra start på dagen i en trygg miljö. Genom att erbjuda frukost och fritidsaktiviteter innan skolan, bidrar klubbarna på sikt till barnens välmående, hälsa och utbildning, säger Åsa Regnér, generalsekreterare för Rädda Barnen.

Under 2024 inleder Arla en ny storsatsning för att få fler unga att äta frukost. Inom ramen för konceptet ”Frukosteffekten – ladda dig själv” genomförs en rad olika aktiviteter. Utöver samarbetet med Rädda Barnens frukostklubbar fokuserar mejerikooperativet på frukost i skolor, events, reklamkampanjer, sociala medier och butiksaktiviteter.

– Som Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett ansvar att jobba för hälsosamma matvanor. Tillsammans med Rädda Barnen kan vi bidra till att fler ungdomar med föräldrar som har svårt att få ihop vardagsekonomin äter frukost och får en bättre start på dagen, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

Elin Boll, hälso- och nutritionsexpert på Arla, menar att det är allvarligt att fler unga idag hoppar över frukosten:

– Vi vill att det ska vara lika självklart för unga att ladda sig själva med en god frukost som att ladda sin mobil.

Läs vidare

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc