Arla och Rädda Barnen vill få fler unga att äta frukost

PUBLICERAD: 5 mars 2024
UPPDATERAD: 7 mars
– Som Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett ansvar att jobba för hälsosamma matvanor, säger Arlas vd Cecilia Kocken. Foto: Pressbild

Arla och Rädda Barnen inleder ett samarbete för att få fler unga att äta frukost, med ett särskilt fokus på socioekonomiskt sårbara områden. 

Under mars inleds ett samarbete mellan Arla och Rädda Barnens frukostklubbar, där ungdomar i familjer med små ekonomiska marginaler erbjuds frukost och fritidsaktiviteter innan skoldagen börjar.

– Det ovärderliga stödet från Arla bidrar till att vi kan servera tusentals frukostar i våra frukostklubbar och på så vis ge fler barn en bra start på dagen i en trygg miljö. Genom att erbjuda frukost och fritidsaktiviteter innan skolan, bidrar klubbarna på sikt till barnens välmående, hälsa och utbildning, säger Åsa Regnér, generalsekreterare för Rädda Barnen.

Under 2024 inleder Arla en ny storsatsning för att få fler unga att äta frukost. Inom ramen för konceptet ”Frukosteffekten – ladda dig själv” genomförs en rad olika aktiviteter. Utöver samarbetet med Rädda Barnens frukostklubbar fokuserar mejerikooperativet på frukost i skolor, events, reklamkampanjer, sociala medier och butiksaktiviteter.

– Som Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett ansvar att jobba för hälsosamma matvanor. Tillsammans med Rädda Barnen kan vi bidra till att fler ungdomar med föräldrar som har svårt att få ihop vardagsekonomin äter frukost och får en bättre start på dagen, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

Elin Boll, hälso- och nutritionsexpert på Arla, menar att det är allvarligt att fler unga idag hoppar över frukosten:

– Vi vill att det ska vara lika självklart för unga att ladda sig själva med en god frukost som att ladda sin mobil.

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Plant Protein Production AB i Jämjö ska producera svenskt växtbaserat protein av åkerböna.
Skärmavbild 2025-11-10 kl. 11.56.46
125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Tetra Pak Factory OS är en ny AI-driven plattform för livsmedelsproduktion – en skalbar och modulär lösning som kopplar ihop hela fabriken.
Tetra Pak® Factory OS™
Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion