Genom ett samarbete med logistikföretaget Scanlog minskar Löfbergs CO2-utsläppen från sina sjötransporter med 1 800 ton.
Scanlogs nya lösning uppges reducera utsläppen från sjötransporter med 100 procent genom att fartyg tankas med flytande biogas från gödsel (LBG) enligt massbalansprincipen. Det innebär att Löfbergs betalar för biogas som täcker företagets transporter av råkaffe från ursprungsländerna.
Kajsa-Lisa Ljudén, hållbarhetschef på Löfbergs, beskriver det som ”en milstolpe på Löfbergs hållbarhetsresa”:
– Det här betyder att vi reducerar utsläppen från sjötransporter med 100 procent och kan erbjuda våra kunder ett ännu mer hållbart kaffe. Biogasen kostar mer än fossila bränslen, men vi tycker inte att vi har råd att låta bli. Vi måste reducera utsläppen i alla delar av vår värdekedja. Att vi är först att finansiera bränslebytet till 100 procent innebär att vi visar att det finns en fungerande lösning, och det kan förhoppningsvis bidra till att fler ställer om.
Scanlogs produkt för fossilfria sjötransporter är rederioberoende och de positiva effekterna verifieras av en oberoende part.
– Sjötransporter har länge gått under radarn. Därför är det viktigt att det finns företag som Löfbergs som vågar gå före, och som visar att det går att minska utsläppen här och nu. Vi hoppas att det kan inspirera andra företag och att det kan påskynda en nödvändig omställning inom transportsektorn, säger Matilda Jarbin, hållbarhets- och kommunikationschef på Scanlog.