
Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år. Det är en både snabbare och större minskning än branschens gemensamma mål.
Medlemsföretagen i Sveriges Bryggerier har åtagit sig att minska det tillsatta sockret i läsksortimentet med 15 procent mellan 2019 och 2025. I februari kom en delrapport som visar att sockerhalten har minskat med i genomsnitt 28 procent per liter sedan 2019.
– Branschen har satt ett gemensamt mål för sockerreduktion i läsk och en metod för att kunna mäta och avrapportera måluppfyllelse. Det är väldigt roligt att se att dryckesproducenterna redan i förtid med råge har uppnått målet genom att satsa stort på sin produktutveckling, säger Erika Danckwardt-Lillieström, ansvarig för kommunikation och samhällskontakter på Sveriges Bryggerier.
Resultatet har uppnåtts genom ett ökat utbud av sockerfria produkter och en sänkt sockerhalt i de sockrade produkterna. Sockerfri läsk utgör idag 53 procent av försäljningen.
I förra veckan rapporterade Livsmedelsverket sin slutsats av ett regeringsuppdrag att livsmedelsbranschen genom frivilliga överenskommelser kan och vill minska salt- och sockerinnehållet i livsmedel. Läskproducenterna ligger i framkant och är föregångare när det gäller sockerreduktion.
Mellan 2002 och 2012 reducerades socker i läsk med i genomsnitt 12 procent i EU. Branschen i EU tog ett gemensamt åtagande om 10 procents ytterligare sockerreduktion från 2019 till 2025. Svenska läskproducenters mål är alltså högre och fortsatta frivilliga åtaganden förväntas driva på utvecklingen ännu mer.
– Dryckesbranschen har jobbat med detta initiativ i flera år, och vi kommer att fortsätta även efter att regeringsuppdraget är slut. Vi ser det som branschens ansvar att erbjuda kunden valmöjligheter och ge tydlig information så att de som vill begränsa sitt kaloriintag kan göra det, säger Erika Danckwardt-Lillieström.