Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

PUBLICERAD: 22 februari 2024
UPPDATERAD: 29 februari
Eric Lundberg är vd på Ica Sverige. Foto: Jessica Gow

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.

Tomaterna kommer att odlas i en ny växthusanläggning om tio hektar i Frövi, Lindesberg. Där kommer 8 000 ton tomater om året att odlas i en cirkulär process där spillvärme från närliggande industri tas tillvara för uppvärmning. Produktionsstarten är planerad till hösten 2024.

– Vi vill bidra till att stärka svensk livsmedelsförsörjning och vår satsning på svenska tomater är ett exempel på hur vi kan göra det. Satsningen innebär att vi åtar oss att på ett ansvarsfullt sätt öka tillgången av svenska tomater. Det gynnar både miljön och ett långsiktigt hållbart svenskt lantbruk, samtidigt som vi möter konsumenternas efterfrågan, säger Eric Lundberg, vd på Ica Sverige.

För att öka andelen svenskt inom alla produktkategorier inledde Ica Sverige 2014 ett samarbete med LRF i syfte att bredda utbudet av svenska varor i butik, öka försäljningen av svensk mat och bidra till den svenska landsbygdens utveckling och tillväxt.

– Vårt mål är att alltid erbjuda svenskt i säsong och Ica har under det senaste året ökat andelen svenskodlade grönsaker med 5 procent. Idag är cirka 60 procent av vårt grönsakssortiment från Sverige. Genom samarbetet med Svenska Odlarlaget tar vi ytterligare ett stort kliv framåt i detta arbete, säger Jonas Andersson, affärsområdeschef frukt, grönt och blommor på Ica Sverige.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland