95 procent av alla i Sverige äter ost och smaken, priset och att osten är svenskproducerad är tre viktiga faktorer vid valet av ost. Det och mycket mer visar Ostrapporten 2024.
Mer än hälften tycker att det är viktigt att osten är svensk (54%), vilket är en något lägre andel än förra året (57%). De främsta anledningarna till att välja svensk ost är att man vill gynna de svenska bönderna (85%) och den svenska livsmedelsindustrin (69%).
– Osten är viktig för de svenska mjölkbönderna och de livsmedelsföretag som förädlar mjölken. Det går åt cirka 10 liter mjölk för att producera ett kilo hårdost och genom att välja svensk ost när du handlar gör du skillnad. I Ostrapporten ser vi att man vill välja svensk ost och märkena Från Sverige och Mjölk från Sverige gör det enkelt att hitta den i butiken. Vi jobbar för ett ökat utbud av Från Sverige-märkt ost och gärna fler svenska ostsorter, säger Tina Stugemo, vd på Svenskmärkning.
9 av 10 i Sverige äter hårdost (93%). Omkring hälften äter dessertost och mjukost medan 37 procent äter matlagningsost, som exempelvis grillost.
Bland hårdostarna är Präst den absoluta ostfavoriten (28%) bland alla åldersgrupper. Herrgård och Grevé är mer populära bland personer över 65 år (24%) medan Hushållsost framför allt är populär bland de yngre (28%).
De allra flesta tror att 6 av 10 ostar som äts i Sverige är svenskproducerade, vilket är en överskattning. Faktum är att siffran är nere på 39 procent (Källa: Jordbruksverket).
Även kunskapen om hur mycket mjölk som krävs för att göra hårdost har potential att öka. Endast 2 av 5 vet att det går åt 10 liter mjölk för 1 kilo hårdost. Kunskapen är högre hos personer mellan 18 ovh 29 år, där hälften (51%) har koll på hur mycket mjölk som behövs för att göra hårdost.
Årets undersökning visar att det finns ett ökat fokus på pris. 72 procent tycker att hårdost är dyrt. Trots det är det relativt få, endast 6 procent, som avstår helt från att köpa hårdost på grund av priset. Det är också en lite större andel som anger att de tycker att hårdost är prisvärt (13%) jämfört med föregående år (9%).
Parmesan, mozzarella och fetaost toppar listan på utländska ostar som flest vill se svenska likvärdiga varianter av. Det finns vissa skillnader i efterfrågan bland de olika åldersgrupperna. Exempelvis önskar sig den yngre åldersgruppen (18-29 år) en svensk likvärdig variant av mozzarella och chèvre i högre utsträckning än övriga åldersgrupper.
Framförallt bland de yngre (18-29 år) är det populärt att använda ost som huvudråvara vid matlagning (19%) men 93 procent använder ost i maträtter som pizza, gratänger och pasta.
Kännedomen om vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att få använda Från Sverige-märkningen på ost har ökat till 57 procent 2024 jämfört med 43 procent 2022.
Ostrapporten 2024 är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Undersökningen genomfördes genom 1 011 intervjuer under perioden 19 december 2023-2 januari 2024.
Ostrapporten 2024 kan laddas ner som pdf här