Greenfood fortsätter satsningen på växtbaserat

PUBLICERAD: 1 februari 2024
UPPDATERAD: 1 februari
Foto: Pressbild

Greenfood går in i nytt samarbete med Livekindly Collectives varumärke Oumph!. Samarbetet innebär att Greenfood-ägda Ahlströms Factory, experter på växtbaserat inom HoReCa och offentlig sektor, kommer att arbeta med försäljning av Oumph! mot foodservice-branschen.

Greenfood-koncernens sortiment består idag till 90 procent av vegetariska produkter och till 70 procent av veganska. Nu fortsätter Greenfood satsningen på växtbaserad mat genom att etablera ett samarbete med det amerikanska livsmedelsbolaget Livekindly Collective.

– Vi ser fram emot att utöka vårt växtbaserade erbjudande till Sveriges alla restauranger med varumärket Oumph! Det är grymma produkter som passar bra in i foodservice, men också ett välkänt och omtyckt varumärke som signalerar kvalitet, säger Jacob Ahlström, vd på Greenfood-ägda Ahlström Factory.

Varumärket Oumph! grundades 2015 i Sverige och producerar växtbaserad mat som säljs i Norden samt till Storbritannien och Nederländerna. Sommaren 2020 förvärvades Oumph! av det amerikanska livsmedelsföretaget Livekindly Collective.

– Oumph! har sina rötter i foodservice och har genom åren utvecklat en stark position där, men det finns mycket kvar att hämta. Ahlströms Factory är grymt vassa inom försäljning i foodservice och har verkligen visat upp en förståelse för både växtbaserat som kategori och Oumph! som varumärke. Jag ser fram emot att se vad vi tillsammans kan åstadkomma, säger Kieran Youngman, vd på Livekindly Collective AB.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland