Orkla Confectionery och Snacks etablerar ett nytt affärsområde inom konfektyr, där godisföretaget Bubs utgör en viktig del. Målet är att skapa en miljardaffär inom konfektyr.
I början av 2023 förvärvade Orkla Confectionery & Snacks, med varumärken som OLW och Göteborgs kex, konfektyrföretaget Bubs. Nu tar bolaget nästa steg i konfektyrsatsningen genom att etablera ett nytt affärsområde för konfektyr.
– Genom att inkludera Bubs i vårt sortiment kommer vi att kunna erbjuda ännu fler innovativa och kvalitativa produkter till våra kunder, säger Patrick Axzell, vd i Orkla Confectionery & Snacks.
Försäljningen för Bubs veganska produkter, som tillverkas i Jönköping, har i år ökat med 53 procent och vuxit till över 300 miljoner kronor.
– Att vara en del i Orklafamiljen är en bra match och det är tydligt att möjligheterna för produktutveckling och expansion inom Bubs har stärkts, säger Bubs tidigare vd Niclas Arnelin, som är ny affärsområdesdirektör för konfektyr på Orkla Confectionery & Snacks.