Orkla storsatsar på konfektyr

PUBLICERAD: 13 december 2023
UPPDATERAD: 14 december
Konfektyrföretaget Bubs har i år haft en försäljningsutveckling på 53 procent. Foto: Pressbild

Orkla Confectionery och Snacks etablerar ett nytt affärsområde inom konfektyr, där godisföretaget Bubs utgör en viktig del. Målet är att skapa en miljardaffär inom konfektyr.

I början av 2023 förvärvade Orkla Confectionery & Snacks, med varumärken som OLW och Göteborgs kex, konfektyrföretaget Bubs. Nu tar bolaget nästa steg i konfektyrsatsningen genom att etablera ett nytt affärsområde för konfektyr.

– Genom att inkludera Bubs i vårt sortiment kommer vi att kunna erbjuda ännu fler innovativa och kvalitativa produkter till våra kunder, säger Patrick Axzell, vd i Orkla Confectionery & Snacks.

Försäljningen för Bubs veganska produkter, som tillverkas i Jönköping, har i år ökat med 53 procent och vuxit till över 300 miljoner kronor.

– Att vara en del i Orklafamiljen är en bra match och det är tydligt att möjligheterna för produktutveckling och expansion inom Bubs har stärkts, säger Bubs tidigare vd Niclas Arnelin, som är ny affärsområdesdirektör för konfektyr på Orkla Confectionery & Snacks.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål