Ny teknologi ska göra kaffebranschen mer hållbar

PUBLICERAD: 6 december 2023
UPPDATERAD: 18 januari
Den nya fossilfria produktionslinjen ska installeras hos Beyers Koffie i Belgien, som är ett dotterbolag till Sucafina. Foto: Pressbild

Kaffeproducenten Sucafina bygger en helt elektrisk produktionslinje för kafferostning som bara använder grön energi. Teknologin är också betydligt mer energieffektiv än traditionella rostningsmetoder.

Den nya fossilfria produktionslinjen ska installeras hos Beyers Koffie i Belgien, som är ett dotterbolag till Sucafina. Den uppges vara världens första helt elektriska produktionslinje för kafferostning i industriell skala och är ett samarbete mellan Sucafina, Beyers Koffie och det belgiska cleantech-bolaget CEE.

Satsningen bygger på CEE:s teknologi, som bara använder grön energi och därmed inte bidrar till några CO2-utsläpp kopplade till bränsleförbränning. Den energieffektiva teknologin använder 2,2 till 3 gånger mindre energi än vad som är standard i branschen och gör även att kaffet rostas mer skonsamt vid lägre temperaturer.

Sucafina är en internationell leverantör av kaffebönor med drygt 1 400 anställda i 36 länder. Bland företagets kunder finns även svenska Zoégas och Johan & Nyström.

– Jag är övertygad om att vi behöver dra vårt strå till stacken för att förändra kaffeindustrin till det bättre. För att uppmuntra alla att göra mer ansvarsfulla val måste vi som företag visa vägen. Tillsammans kan vi bidra till förändring och göra så att kaffe blir den första netto-positiva handelsvaran, säger Nicolas A Tamari, vd på Sucafina.

CEE:s teknologier fokuserar på torkning, rostning och intelligent elektrifiering.  Att ersätta fossila bränsletekniker med CEE:s teknologi inom olika sektorer, som kaffe, kakao, malt och nötter, har enligt företaget potential att förhindra utsläpp på 300 miljoner ton CO2 från och med idag fram till 2050.

– Vi står på gränsen till en revolution inom hållbar industri. Vårt gemensamma mål är att implementera denna banbrytande teknik i industriell skala över hela kaffebranschen. Dessutom tillämpar vi redan teknologin inom flera livsmedelssektorer, från kaffe till kakao, malt och nötproduktion. Att ersätta teknologi baserad på fossila bränslen är vårt främsta mål, och vår teknologi gör det möjligt, berättar Koen Bosmans, vd för CEE.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312