Skånemejerier lyfter värdet av att välja skånskt

PUBLICERAD: 4 december 2023
UPPDATERAD: 4 december
Foto: Pressbild

Skånemejerier lanserar ett nytt varumärkeskoncept med huvudbudskapet ”Alltid nära dig”. Syftet är att belysa värdet av skånska varor.

De många mervärden som den lokala skånska mjölken ger ligger till grund för Skånemejeriers nya varumärkeskoncept ”Alltid nära dig” som nu introduceras.

– Nu vill vi ta ett krafttag för att belysa hur mjölkråvaran inte bara är viktig för oss människor utifrån ett näringsperspektiv, utan även hur den ger näring åt hela Skåne. När du som skåning handlar mejeriprodukter från Skånemejerier så handlar du mjölk, yoghurt, fil, smör och grädde från en gård väldigt nära dig. Den närheten har ett stort värde för såväl Skånemejerier som för bönderna och konsumenterna, och det ska den nya kommunikationen förmedla. Det är något vi även lyfter i andra projekt så som besöksgårdar, skånska bönder i butik och mejeriskolor, säger Louise Bergqvist, Senior Brand Manager på Skånemejerier.

Den nya kommunikationen består av en utomhuskampanj, där fyra av Skånemejeriers mjölkleverantörer med handhjärta visar att välja skånskt är en redig kärlekshandling, samt en reklamfilm på TV och digitala videotjänster.

– Med värme och glimten i ögat vill vi visa att välja skånskt inte bara är en vanlig veckohandling, det är en redig kärlekshandling och något att vara stolt över. I Skåne är mjölken alltid är nära dig. Det är som att bonden kommer hem till dig med färska mejerivaror varje morgon, självklart till tonerna av Peps Perssons ”Oh Boy!, säger Sandra Malmros, Head of Category & Marketing, Dairy & Juice på Skånemejerier.

Länk till reklamfilmen finns här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland