Tina Stugemo blir ny vd för Svenskmärkning AB

PUBLICERAD: 24 november 2023
UPPDATERAD: 30 november
Tina Stugemo tillträder som vd för Svenskmärkning AB den 15 januari 2024. Foto: Svenskmärkning AB

Tina Stugemo blir ny vd för Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Hon kommer närmast från Arla Foods och tillträder sin nya tjänst den 15 januari 2024.

Tina Stugemo har ett flertal år arbetat med försäljning och marknadsföring inom FMCG (Fast Moving Consumer Goods), senast som Customer Marketing Director i Arla Foods. Hon säger att det blir ett naturligt steg att fortsätta i livsmedelsbranschen med Från Sverige-märkningen och konstaterar att det finns mycket att göra för att stärka den svenska livsmedelsproduktionen.

– Tina kommer till oss med gedigen erfarenhet från livsmedelssektorn, hon har en djup förståelse för såväl marknad, som kommunikation och konsumentens beteende, och är en erfaren ledare. Jag är övertygad om att Tina tillsammans med Från Sverige-märkningens kompetenta team av medarbetare och engagerade styrelse kommer att fortsätta utveckla och leda märket mot nya framgångar, säger Åsa Odell, styrelseordförande för Svenskmärkning AB.

Idag märker 228 företag med den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige och cirka 12 000 produkter är godkända för märkningen.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Stacky's ägare köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2