Brödinstitutet prisat för sin kommunikation

PUBLICERAD: 8 november 2023
UPPDATERAD: 9 november
Foto: Pressbild

Brödinstitutets kampanj på sociala medier, Det torra livet på Brödinstitutet, har fått fler ungdomar att äta fullkornsbröd. Kampanjen har även belönats med priser i TikTok Awards Nordics och Swedish Content Awards.

Att få ungdomar att ändra sitt beteende är utmanande. Med detta som utgångspunkt skapade Brödinstitutet kampanjen Det torra livet på Brödinstitutet på sociala medier. Kampanjen är en semidokumentär filmserie med stor självdistans, där karaktärerna Daniel och Bella ger sig ut på sociala medier med uppdraget att göra fullkornsbröd coolt.

Målet, att öka den positiva attityden till fullkornsbröd, uppnåddes rejält och kampanjen belönades med utmärkelserna guld i TikTok Awards Nordics samt guld i Swedish Content Awards kategori intresseorganisation samt silver i kategori effekt.

– Vi är självklart väldigt glada över utnämningarna och att budskapet har nått fram så bra. Vi har och kommer alltid arbeta för att vetenskap hörs minst lika starkt som tyckande och är stolta över att vi, tillsammans med många kloka, har nått hit där vi är idag, säger Maria Sitell, kommunikationschef på Brödinstitutet.

Brödinstitutets målsättning är att förklara det vetenskapliga sambandet mellan mat, hälsa och klimat på ett lättillgängligt sätt – ofta genom att slå hål på felaktiga matmyter kring till exempel kolhydrater, gluten och vad som är klimatsmart mat.

– Bakom framgångarna ligger en långsiktig strategi kring hur vi ska göra fakta och vetenskap lättillgängligt för olika målgrupper. Strategin har följts på ett målmedvetet sätt och olika personer har bidragit med kommunikationen, nu senast i TikTok-kampanjen, säger Martin Lundell, vd för Brödinstitutet.

Ett tidigare exempel är Brödinstitutets julkalender på sociala medier som slog hål på 24 mat-, bröd- och hälsomyter.

Fullkorn klassas som den enskilda kostfaktor som påverkar hälsan mest. De Nordiska Näringsrekommendationerna rekommenderar 90 gram fullkorn/dag/person vilket 9 av 10 personer inte når upp till. Fullkorn finns bara i spannmålsprodukter och bröd är den främsta fullkornskällan i Sverige. Efter kampanjen Det torra livet på Brödinstitutet ville 67 procent i målgruppen (18–35 år) äta mer fullkornsbröd.

Läs vidare

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210