Kött- och Charkföretagen och Svenska Köttföretagen bildar den nya branschorganisationen Kött- och Charkuteriföretagen i Sverige. Syftet är att stärka branschens röst och bygga samverkan genom hela värdekedjan.
Branscharbetet i den nya organisationen kommer att omfatta hela värdekedjan, från primärproduktion och slakt till styckning, chark och vidareförädling.
I samband med beslutet om en ny organisation valdes Lars Appelqvist, vd för HKScan, till ordförande för Kött- och Charkuteriföretagen i Sverige.
– Framtidens utmaningar ställer höga krav på vår bransch och en ny samlad organisation gör det möjligt för oss att kraftsamla och tillsammans driva branschens gemensamma frågor på ett effektivt och framåtsträvande sätt, säger Lars Appelqvist.
Den nya branschföreningen samlar cirka 70 medlemsföretag som tillsammans omsätter omkring 28 miljarder kronor och sysselsätter drygt 8 000 personer. Kött- och charkbranschen är därmed den näst största enskilda delbranschen inom livsmedelssektorn.
– För mig som ny ordförande är det viktigt att branschorganisationen fortsätter att jobba proaktivt och långsiktigt hållbart för hela branschens bästa och samtidigt skapar en ökad nytta både för våra medlemmar och för livsmedelsbranschen i stort, säger Lars Appelqvist.
Utgångspunkten för organisationen är att verka för goda förutsättningar och ett gott förtroende för såväl inhemsk råvara som importerad. En svensk primärproduktion för kött är dock en förutsättning för en stark svensk kött- och charkuteriindustri, konstaterar Magnus Därth, vd för den nya branschorganisationen och sedan tidigare vd för Kött- och Charkföretagen.
– En uppdaterad livsmedelsstrategi som levererar en ökad produktion genom hela värdekedjan är av största vikt för branschen och vi kommer att följa det arbetet nära. Den nya branschorganisationen kommer bland annat att fortsätta arbeta med kompetensförsörjningsfrågan och verka för att visa upp branschens attraktivitet, säger Magnus Därth.