Nu släpper Absolut sin senaste förpackningsinnovation ”Absolut Paper” på den svenska marknaden: en pappersflaska av 57 procent papper och en skyddande barriär bestående av 43 procent plast. Målet är att skapa en 100 procent biobaserad flaska.
Genom att släppa en första version av Absolut Vodka i en pappersbaserad flaska bjuder Absolut nu in till feedback om hur flaskan klarar sig igenom hela värdekedjan och hur den tas emot av konsumenter.
– Även om utvecklingsarbetet är halvfärdigt är planen helklar – flaskan ska bli 100 procent biobaserad. Det som krävs för att nå vårt mål är komplext, kräver tid, samarbete och ny teknik – vilket är vad som gör det här så spännande. Ett steg vidare på resan tar vi genom att bjuda med konsumenter, leverantörer och transportörer på innovationsresan, vi ser stort värde i att ta vara på inspel från de som använder produkten i dess rätta miljö, säger Elin Furelid, Director of Future Packaging på Absolut.
Efter ett tidigare test i Manchester ska nu denna version av pappersflaskan testas med svenska konsumenter. Med start den 3 november kommer flaskan att finnas tillgänglig på barer samt på Systembolaget i en begränsad upplaga om 15 000 flaskor.
Absolut uppges vara den första spritleverantören som kan erbjuda en pappersflaska som ska återvinnas som papper och klarar 40 volymprocent alkohol.
– Konsumentbeteende är en av våra viktigaste faktorer när vi utvecklar nya produkter globalt. Vi tror på olika typer av förpackningar för olika marknader, baserade på både infrastruktur för återvinning och konsumenters behov. Pappersflaskan är ett komplement till vår klassiska glasflaska, säger Elin Furelid.
Absolut är en del av The Paper Bottle Initiative, ett samarbete mellan Paboco (Paper Bottle Company) och globala varumärken som The Coca-Cola Company, Carlsberg, P&G och L’Oréal. Tillsammans arbetar aktörerna industri- och kategoriöverskridande för att hitta innovativa och hållbara förpackningar.
– Pappersflaskan är ett steg på vägen och ger oss en chans att utöka vår portfölj av olika förpackningar och visa vart vi är på väg. Vi vill öppna för diskussion kring alternativa lösningar och i längden påverka konsumentbeteenden och arbeta tillsammans med andra aktörer i frågor kopplade till infrastrukturen för återvinning, säger Elin Furelid.