SIA Glass fördubblar kapaciteten

PUBLICERAD: 18 oktober 2023
UPPDATERAD: 19 oktober
SIA Glass vd Stefan Carlsson. Foto: Pressbild

Den 16 oktober invigdes utbyggnaden av SIA Glass fabrik i Slöinge, Glassiversum, som är företagets hittills största investering på närmare 300 miljoner kronor. Satsningen kommer att dubbla fabrikens kapacitet.

Med den nya delen Glassiversum (som har fått namnet genom en intern omröstning på företaget) skapar SIA Glass nya möjligheter att hålla jämna steg med efterfrågan. Kapaciteten för glassproduktionen fördubblas, med potential för 40 miljoner liter glass per år baserat på vanligt tvåskift.

– Vi möjliggör vår fortsatta tillväxtresa med svenska produkter och hög andel svenska råvaror. Vi kommer att kunna skapa ännu mer innovativa produkter med modernare utrustning och vi får en betydligt mer hållbar produktion, vilket var viktigt, säger Stefan Carlsson, vd på SIA Glass.

Byggnationen av den 3 000 kvadratmeter stora tillbyggnaden startade 2021. Nu är alla nya maskiner på plats och produktionen kommer att vara i full drift i januari 2024.

Glassiversum blir energisnålare än den äldre verksamheten, får en mer vattensnål produktion, en ny reningsanläggning som släpper ut renare vatten och en bättre arbetsmiljö avseende ljud och ljus.

– Vi satte ett tydligt mål från början. Glassiversum skulle klara miljöcertifieringen Miljöbyggnad Guld och det har vi gjort, såväl med en sjyst inomhusmiljö som en låg energiförbrukning, det är vi stolta över, säger Helena Stenström, hållbarhetschef på Bertegruppen som SIA Glass är en del av.

Miljöcertifieringen görs av Sweden Green Building Council. Guld är en nivå för byggnader med en uttalad miljöprofil.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312