SIA Glass fördubblar kapaciteten

PUBLICERAD: 18 oktober 2023
UPPDATERAD: 19 oktober
SIA Glass vd Stefan Carlsson. Foto: Pressbild

Den 16 oktober invigdes utbyggnaden av SIA Glass fabrik i Slöinge, Glassiversum, som är företagets hittills största investering på närmare 300 miljoner kronor. Satsningen kommer att dubbla fabrikens kapacitet.

Med den nya delen Glassiversum (som har fått namnet genom en intern omröstning på företaget) skapar SIA Glass nya möjligheter att hålla jämna steg med efterfrågan. Kapaciteten för glassproduktionen fördubblas, med potential för 40 miljoner liter glass per år baserat på vanligt tvåskift.

– Vi möjliggör vår fortsatta tillväxtresa med svenska produkter och hög andel svenska råvaror. Vi kommer att kunna skapa ännu mer innovativa produkter med modernare utrustning och vi får en betydligt mer hållbar produktion, vilket var viktigt, säger Stefan Carlsson, vd på SIA Glass.

Byggnationen av den 3 000 kvadratmeter stora tillbyggnaden startade 2021. Nu är alla nya maskiner på plats och produktionen kommer att vara i full drift i januari 2024.

Glassiversum blir energisnålare än den äldre verksamheten, får en mer vattensnål produktion, en ny reningsanläggning som släpper ut renare vatten och en bättre arbetsmiljö avseende ljud och ljus.

– Vi satte ett tydligt mål från början. Glassiversum skulle klara miljöcertifieringen Miljöbyggnad Guld och det har vi gjort, såväl med en sjyst inomhusmiljö som en låg energiförbrukning, det är vi stolta över, säger Helena Stenström, hållbarhetschef på Bertegruppen som SIA Glass är en del av.

Miljöcertifieringen görs av Sweden Green Building Council. Guld är en nivå för byggnader med en uttalad miljöprofil.

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623