Polarhjärtan från Polarbröd är Årets Dagligvara 2023

PUBLICERAD: 12 oktober 2023
UPPDATERAD: 21 mars
Foto: Pressbild

Årets Dagligvara delas ut årligen av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som har haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.

Priset Årets Dagligvara delades ut den 11 oktober av en jury bestående av representanter för dagligvaruhandeln.

Juryns motivering:
Polarbröd lyckas, som ett välkänt och omtyckt varumärke, skapa känslor i brödhyllan. Med sina hjärtan möter produkten sina konsumenter med värme och charm. Juryn imponerades av att de med denna produkt lyckats driva tillväxt i hela den stora matbrödskategorin. Detta i en tid som präglats av pandemi, krig i Ukraina och en extrem matprisinflation, vilket varit extra utmanande för alla nylanserade produkter.

– Polarhjärtan lanserades år 2021 för att tacka och visa lite extra kärlek till alla som stöttade oss under vår resa tillbaka efter branden. Vi är oerhört stolta över att produkten har fortsatt ha en betydande plats i många svenskars hem, matsäckar och hjärtan även under de senaste åren. Och vi är såklart också väldigt stolta över det interna samarbetet med att ta fram produkten, säger Jenny Jeppsson, Marketing Area Manager Retail på Polarbröd

– För oss på Polarbröd är framgångsrika lanseringar lika med produkter som väcker positiva känslor hos våra konsumenter, men som också bidrar till sunda mervärden för vår planet och alla som bor här. Vi kommer fortsätta sträva efter att ta fram hållbara och goda produkter som också inspirerar våra konsumenter till mer hållbara vanor. Det kan handla om något så enkelt som att vi på förpackningen till Polarhjärtan tipsar om att frysa in produkten för att minska matsvinn.

Årets Dagligvara har delats ut av Svensk Dagligvaruhandel sedan 2006. Övriga finalister i årets upplaga var Zeta Olivolja Gentile D-vitaminberikad och Old El Paso tortilla pockets.

Ytterligare information om priset, kriterier och juryn finns här

Läs vidare

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor