
Årets Dagligvara delas ut årligen av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som har haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.
Priset Årets Dagligvara delades ut den 11 oktober av en jury bestående av representanter för dagligvaruhandeln.
Juryns motivering:
”Polarbröd lyckas, som ett välkänt och omtyckt varumärke, skapa känslor i brödhyllan. Med sina hjärtan möter produkten sina konsumenter med värme och charm. Juryn imponerades av att de med denna produkt lyckats driva tillväxt i hela den stora matbrödskategorin. Detta i en tid som präglats av pandemi, krig i Ukraina och en extrem matprisinflation, vilket varit extra utmanande för alla nylanserade produkter.”
– Polarhjärtan lanserades år 2021 för att tacka och visa lite extra kärlek till alla som stöttade oss under vår resa tillbaka efter branden. Vi är oerhört stolta över att produkten har fortsatt ha en betydande plats i många svenskars hem, matsäckar och hjärtan även under de senaste åren. Och vi är såklart också väldigt stolta över det interna samarbetet med att ta fram produkten, säger Jenny Jeppsson, Marketing Area Manager Retail på Polarbröd
– För oss på Polarbröd är framgångsrika lanseringar lika med produkter som väcker positiva känslor hos våra konsumenter, men som också bidrar till sunda mervärden för vår planet och alla som bor här. Vi kommer fortsätta sträva efter att ta fram hållbara och goda produkter som också inspirerar våra konsumenter till mer hållbara vanor. Det kan handla om något så enkelt som att vi på förpackningen till Polarhjärtan tipsar om att frysa in produkten för att minska matsvinn.
Årets Dagligvara har delats ut av Svensk Dagligvaruhandel sedan 2006. Övriga finalister i årets upplaga var Zeta Olivolja Gentile D-vitaminberikad och Old El Paso tortilla pockets.
Ytterligare information om priset, kriterier och juryn finns här