Hon tar över vd-posten på Veg of Lund

PUBLICERAD: 6 oktober 2023
UPPDATERAD: 6 oktober
Helene Nielsen övergår till rollen som vd på Veg of Lund efter ett halvår som internationell försäljningschef på företaget. Foto: Pressbild

Helene Nielsen har utsetts till ny vd på Veg of Lund. Hon är sedan ett halvår tillbaka Director of International Sales på företaget och efterträder Fredrik Carling.

Helene Nielsen har haft flertalet ledande försäljningsroller inom bolag med konsumentnära produkter och tjänster, bland annat Oatly, Tweek och Sproud.

– Helenes erfarenhet från att driva försäljning framåt kommer att bidra starkt till Veg of Lunds fortsatta utveckling med fokus på försäljning och affärsutveckling. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Helene, säger Johan Möllerström, styrelseordförande i Veg of Lund.

Fredrik Carling har beslutat att lämna vd-rollen på Veg of Lund efter ett drygt år. Han har under sin tid implementerat en ny strategisk översyn av verksamheten. Under det första kvartalet 2023 ökade omsättningen med 400 procent jämfört med samma kvartal 2022.

– När jag, efter överlämning, lämnar Veg of Lund ser jag ett bolag på en mycket bättre plats än för ett år sedan: En affärsmodell som kommer att möjliggöra lönsam tillväxt, en uppdaterad unik produktportfölj i högsta klass och ett bolag som är kommersiellt välpositionerat mot olika kanaler i marknaden. Jag ser fram emot att följa bolagets fortsatt positiva utveckling under Helenes ledarskap, säger Fredrik Carling.

Helene Nielsen säger att hon ser ljust på Veg of Lunds framtid:

– Vi har inte sett bolagets fulla potential på långa vägar. I min tidigare roll inom bolaget har jag sett vilken efterfrågan det är på våra innovationer. Det är inte många konkurrenter som kan slå oss på fingrarna – vi är helt unika om vår patenterade potatisbas.

Läs vidare

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc