Kavli säljer Planti till Oddlygood

PUBLICERAD: 3 oktober 2023
UPPDATERAD: 21 mars
Foto: Pressbild

Oddlygood förvärvar varumärket Planti av norska Kavli Group. Samtidigt övertar Valio, som är Oddlygoods majoritetsägare, Plantis produktion och medarbetare i Åbo.

Oddlygood, som producerar växtbaserade drycker, gurtar, alternativ till ost och matlagningsprodukter, har genomfört sitt första förvärv.

 Planti är vårt första förvärv och nästa steg på vår tillväxtresa. Under första halvåret i år skapade vi ett starkt momentum med 40 procent organisk tillväxt jämfört med 2022 och växte betydligt snabbare än marknaden. Plantis portfölj kompletterar vårt befintliga erbjudande vilket stärker vår marknadsposition framför allt i kategorierna växtbaserade gurtar och matlagningsprodukter. Affären passar vår tillväxtstrategi där vi med stöd av våra ägare, Valio och Mandatum Asset Management, aktivt söker möjligheter att växa genom förvärv som detta, säger Niko Vuorenmaa, CEO på Oddlygood.

Genom förvärvet blir Oddlygood ny ägare av Plantis varumärke och produkter samt relaterade immateriella rättigheter. Det gör Oddlygood till marknadsledare i Sverige på växtbaserad gurt och i Finland på växtbaserade matlagningsprodukter.

Oddlygoods majoritetsägare Valio förvärvar samtidigt Plantis produktion i Åbo och tar över samtliga medarbetare där.

– Vi ser en stor långsiktig tillväxtpotential i marknaden för växtbaserade produkter och de har en nyckelroll i Valios tillväxtstrategi. Med det här förvärvet fortsätter vi att stärka vår position som en ledande utvecklare och tillverkare av växtbaserade produkter som uppfyller förväntningarna på smak, näringsinnehåll och textur hos befintliga och kommande produktgenerationer, säger Kimmo Luoma, Senior Vice President på Valio Food.

Kenneth Hamnes, Group CEO på KavliHoldings AS, säger att försäljningen av Planti var ett strategiskt och noggrant övervägt beslut, med målet att fokusera på andra kategorier i Kavlis verksamhet.

– Vi har väntat på rätt matchning och profil hos en köpare som har kapacitet och ambition att fortsätta att utveckla Planti. Vi är glada att Oddlygood och Valio har kommit överens och önskar de nya ägarna lycka till, säger Kenneth Hamnes.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål