Vegansk laxfilé – första 3D-printade maten i butik

PUBLICERAD: 13 september 2023
UPPDATERAD: 14 september
Foto: Pressbild

Österrikiska Revo Foods lanserar en 3D-printad vegansk laxfilé av svenskt mykoprotein tillsammans med detaljhandelskedjan REWE.

Den 14 september lanserar det österrikiska livsmedelsteknikföretaget Revo Foods THE FILET – Inspirerad av lax hos REWE/BILLA. Det uppges bli första gången som 3D-printad mat säljs i butik. I Sverige kommer produkten även att finnas tillgänglig att beställa från Revo Foods hemsida från och med den 1 oktober.

Huvudingrediensen i THE FILET är Promyc, en mykoprotein-ingrediens baserad på filamentösa svampar med en naturlig köttliknande struktur.

Mykoproteinbasen har utvecklats av svenska Mycorenas forskningsteam för att passa speciellt för 3D-printade produkter, vilket även gör produkten till den första applikationen av sitt slag. Utvecklingen har skett med hjälp av stöd på 1,5 miljoner euro från det europeiska finansieringsprogrammet Eurostars 3 med medfinansiering från Europeiska unionens forsknings- och innovationsprogram Horizon Europe.

Promyc bidrar med majoriteten av proteinet till Revo-filén och inkluderar alla essentiella aminosyror, fibrer bestående av beta-glukaner samt B-vitaminer och mineraler som zink och kalcium. THE FILET har ett Nutriscore-betyg av A på grund av sitt höga protein- och omega-3-innehåll.

– Samarbetet mellan Revo och Mycorena möjliggjorde anpassningen av Promyc-produktionsprocessen för att uppnå de nödvändiga egenskaperna som passar Revos 3D-MassFormer-teknologi och andra 3D-printverktyg. Med detta är Mycorenas mykoproteinprodukter fullständigt anpassade till en framväxande tillverkningsteknik som vi tror kommer att spela en nyckelroll i framtidens mat, säger Paulo Teixeira, Chief Innovation Officer på Mycorena

En ny extrusionsteknik framtagen av Revo Foods möjliggör en fullständig integration av fett i en fibermatris, vilket leder till en ny generation av autentiska produkter, såsom veganska biffar och filéer. Genom att använda sin patentsökta 3D-MassFormer-teknologi har Revo Foods utvecklat den första kontinuerliga produktionsprocessen som kan massproducera 3D-printade livsmedel.

– Med milstolpen i sikte att uppnå industriell skala på 3D-printad mat går vi in i en ny matrevolution, en tid där mat kan tillverkas helt enligt kundens behov. Vi skapar inte bara ett veganskt alternativ; vi formar en ny framtid för matproduktion, säger Robin Simsa, CEO på Revo Foods

Det Wien-baserade startup-företaget Revo Foods grundades 2020 och har två patent på en ny teknologi för kontinuerlig 3D-printning av proteiner. Teamet omfattar 40 forskare och ingenjörer från hela världen, som arbetar mot uppdraget att förhindra överfiske genom att erbjuda next level fisk- och skaldjursalternativ.

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623