Vegansk laxfilé – första 3D-printade maten i butik

PUBLICERAD: 13 september 2023
UPPDATERAD: 14 september
Foto: Pressbild

Österrikiska Revo Foods lanserar en 3D-printad vegansk laxfilé av svenskt mykoprotein tillsammans med detaljhandelskedjan REWE.

Den 14 september lanserar det österrikiska livsmedelsteknikföretaget Revo Foods THE FILET – Inspirerad av lax hos REWE/BILLA. Det uppges bli första gången som 3D-printad mat säljs i butik. I Sverige kommer produkten även att finnas tillgänglig att beställa från Revo Foods hemsida från och med den 1 oktober.

Huvudingrediensen i THE FILET är Promyc, en mykoprotein-ingrediens baserad på filamentösa svampar med en naturlig köttliknande struktur.

Mykoproteinbasen har utvecklats av svenska Mycorenas forskningsteam för att passa speciellt för 3D-printade produkter, vilket även gör produkten till den första applikationen av sitt slag. Utvecklingen har skett med hjälp av stöd på 1,5 miljoner euro från det europeiska finansieringsprogrammet Eurostars 3 med medfinansiering från Europeiska unionens forsknings- och innovationsprogram Horizon Europe.

Promyc bidrar med majoriteten av proteinet till Revo-filén och inkluderar alla essentiella aminosyror, fibrer bestående av beta-glukaner samt B-vitaminer och mineraler som zink och kalcium. THE FILET har ett Nutriscore-betyg av A på grund av sitt höga protein- och omega-3-innehåll.

– Samarbetet mellan Revo och Mycorena möjliggjorde anpassningen av Promyc-produktionsprocessen för att uppnå de nödvändiga egenskaperna som passar Revos 3D-MassFormer-teknologi och andra 3D-printverktyg. Med detta är Mycorenas mykoproteinprodukter fullständigt anpassade till en framväxande tillverkningsteknik som vi tror kommer att spela en nyckelroll i framtidens mat, säger Paulo Teixeira, Chief Innovation Officer på Mycorena

En ny extrusionsteknik framtagen av Revo Foods möjliggör en fullständig integration av fett i en fibermatris, vilket leder till en ny generation av autentiska produkter, såsom veganska biffar och filéer. Genom att använda sin patentsökta 3D-MassFormer-teknologi har Revo Foods utvecklat den första kontinuerliga produktionsprocessen som kan massproducera 3D-printade livsmedel.

– Med milstolpen i sikte att uppnå industriell skala på 3D-printad mat går vi in i en ny matrevolution, en tid där mat kan tillverkas helt enligt kundens behov. Vi skapar inte bara ett veganskt alternativ; vi formar en ny framtid för matproduktion, säger Robin Simsa, CEO på Revo Foods

Det Wien-baserade startup-företaget Revo Foods grundades 2020 och har två patent på en ny teknologi för kontinuerlig 3D-printning av proteiner. Teamet omfattar 40 forskare och ingenjörer från hela världen, som arbetar mot uppdraget att förhindra överfiske genom att erbjuda next level fisk- och skaldjursalternativ.

Läs vidare

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker