
Peter Beckius, som de senaste två åren har delat vd-rollen för e-handeln Matsmart-Motatos med Karl Andersson, kliver nu upp som ensam vd. Karl Andersson tar plats i bolagets styrelse, men kommer även fortsätta att jobba operativt med att stötta ledningen.
Matsmarts mission handlar om att få fler att upptäcka räddad mat. 2022 återcirkulerade e-handeln 25 000 ton mat och konsumentprodukter, motsvarande över 19 000 ton CO2e.
Peter Beckius har en tydlig plan för hur Matsmart ska fortsätta växa.
– Vi jobbar hela tiden på lösningar för att göra livet lättare för våra kunder. Bra priser är jätteviktigt för folk, inte minst i dessa tider med hög inflation, och vi vill såklart utveckla vårt erbjudande så att våra kunder kan göra en större del av sina inköp hos oss, där de kan göra riktigt bra klipp. En annan stor milstolpe vi har framför oss är automatiseringen av lagret som idag servar våra tyska och österrikiska marknader. Den investeringen kommer att göra oss dubbelt så effektiva – eller nära halvera våra kostnader på marknaderna som utan tvekan kommer att vara våra största inom en tvåårsperiod, förklarar Peter Beckius.
Karl Andersson kommer framöver att ägna mer tid åt att representera Matsmart i frågor som handlar om hur kommersiella lösningar kan användas för att lösa hållbarhetsutmaningarna kopplade till matförluster och svinn.
– Relevansen för hållbara lösningar som folk också har råd med har aldrig varit större. Och just nu händer väldigt mycket på EU-nivå för att snabba på konsumentbranschernas hållbara omställning. Ta till exempel EU:s Waste Framework Directive, som föreslår tvingande matsvinnsmål för länder och organisationer. Vi kan vara en lösning för de globala livsmedels- och konsumentvarubolagen och vi är också ett levande bevis för konsumenter – men även politiker – att hållbart inte behöver betyda dyrt, konstaterar Karl Andersson.
Matsmart meddelar även att bolaget lämnar Storbritannien med omedelbar verkan för att satsa allt på Tyskland och Norden.
– Det är aldrig ett lätt beslut att stänga ner marknader – framförallt är det tufft att släppa duktiga team. Och det känns förstås tråkigt mot bakgrund av det fantastiska mottagande vi fått av våra brittiska kunder sedan vi lanserade. Men marknadsläget är radikalt annorlunda idag än för ett par år sedan. Det är extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att finansiera långsiktiga tillväxtcase. Därför har vi valt att konsolidera våra krafter och satsa större på marknaderna runt Tyskland och Norden där vi funnits längre. Här finns fortfarande stor outnyttjad potential och på dessa marknader har vi finansiell lönsamhet inom räckhåll, säger Peter Beckius.
Matsmarts brittiska sajt har sedan lansering återcirkulerat drygt 1000 ton mat och konsumentprodukter till brittiska hushåll.
Alla utestående ordrar kommer att levereras till e-handelns kunder och lagervarorna säljs till tredje part, en annan e-handel.