Arla testar en ny fiberkork till mjölkpaketen

PUBLICERAD: 1 augusti 2023
UPPDATERAD: 10 augusti
Arla utvecklar en ny fiberbaserad kork till mjölkpaketen tillsammans med Blue Ocean Closures. Foto: Patrik Fahlin

Arla inleder ett samarbete med det värmländska företaget Blue Ocean Closures med målet att ta fram en kork av pappersfiber till mjölkpaketen. Om testerna faller väl ut kan fiberkorken minska Arlas användning av plast med mer än 500 ton per år.

På de flesta av Arlas mjölkförpackningar i Sverige används i dag korkar gjorda av förnybar plast. Nu siktar mejeriföretaget på att byta ut plastkorkarna, som står för drygt 20 procent av plasten i mjölkkartongerna. Målet är att utveckla den första fiberbaserade korken i mejeriindustrin tillsammans med det värmländska företaget Blue Ocean Closures.

Den fiberbaserade korken har en stomme tillverkad av FSC-certifierat fibermaterial, kombinerat med en tunn ytbeläggning. Den är biobaserad, biologiskt nedbrytbar och kan återvinnas som pappersförpackning. Planen är att utveckla en fullt fungerande prototyp och slutföra testerna i början av nästa år.

– Att förbättra våra förpackningar och minska vår användning av plast är avgörande både för oss som företag och för våra konsumenter. Nu ska vi testa hur fiberkorken klarar alla vardagliga påfrestningar som en mjölkkartong utsätts för, exempelvis transporter och olika typer av förvaring, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef för Arla Sverige.

Arlas målsättningar för förpackningar:
• 100 procent återvinningsbara förpackningar för Arlas egna varumärken år 2025
• 0 procent nytillverkad fossilbaserad plast i förpackningar för Arlas egna varumärken år 2030

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland