Den svenska montern på Internationale Grüne Woche i Berlin i januari 2023 gjorde comeback efter två års uppehåll under pandemin. Intresset för svenska ekoprodukter håller i sig, konstaterar Camilla Bender Larson, Jordbruksverket.
Sveriges deltagande på mässan är en del i Jordbruksverkets projekt ”Närmarknad Tyskland – eko-satsning på en växande marknad” som syftar till att öka intresset för export hos svenska livsmedelsproducenter. Företagen som har medverkat i projektet har löpande fått handledning och support i förberedelserna och efterarbetet kring mässdeltagandet. De har genom mässan fått möjlighet att öka sin marknadskännedom i syfte att jobba med marknadsanpassad produktutveckling.
– Vi ser att det har varit mycket värdefullt för dem få möjlighet att testa sina produkter direkt mot konsument. Utöver att stötta företagen att utforska och utveckla sin export ger projektet också många ringar på vattnet i form av nya kontakter och samarbeten sinsemellan, positiva effekter på besöksnäring och medial uppmärksamhet på hemmaplan vilket särskilt gynnar de mindre företagen, säger Camilla Bender Larson, uppdragsledare på Jordbruksverket för den svenska satsningen.
Trenden att allt fler tyskar väljer ekologiska livsmedel håller i sig. Den tyska livsmedelsmarknaden för ekologiska produkter erbjuder flera försäljningskanaler utöver de traditionella livsmedelsbutikerna, vilket skapar möjligheter även för mindre svenska producenter.
– Det samlade intrycket från mässan och alla de besökare som smakade och handlade våra svenska produkter är att den tyska marknaden är mycket positiv till svenska livsmedelsprodukter och Sverige som måltidsdestination, säger Camilla Bender Larson.
Två av de företag som medverkande var Arvid Nordquist med sin ekologiska och Fair Trade-märkta kafferostning och Österlenkryddor vars mål är att etablera export av sina egenodlade ekologiska kryddor och kryddblandningar via e-handel.
– För oss var möjligheten att vara med i den svenska montern på mässan otroligt värdefull för att komma vidare med export till Tyskland. Vi samlade in över 500 enkäter från besökarna som visade att 91 procent uppskattade den ekologiska rostningen som vi serverade. Den feedback vi fick från besökarna är ett effektivt argument när vi nu, som ett direkt resultat från mässan, utvärderar ett affärssamarbete på tyska marknaden, säger Lisbet Ryg Olsen, Export Manager på Arvid Nordquist HAB.
Österlenkryddor samarbetade med Orkla och serverade ekologiska nötköttbullar med potatismos kryddat med sina egna kryddblandningar.
– Att arbeta med projektet Närmarknad Tyskland har aktiverat oss att arbeta med alla de delar som krävs för att komma igång med export till Tyskland, exempelvis pantsystem och logistikavtal. Vi hade förberett oss grundligt men väl på mässan och i mötet med besökarna fick vi omvärdera upplägget för att öka försäljningen av våra kryddor. Vi har nu en tydlig strategi för framtida mässdeltagande och har fått mer kött på benen om hur vi ska profilera våra produkter på marknaden, säger Cherztin Persåkre, Sales manager på Österlenkryddor.
Sveriges representationsmonter invigdes av statssekreterare Dan Ericsson, Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin och Sveriges ambassadör i Tyskland Per Thöresson. Därefter följde tio intensiva dagar för 20 svenska aktörer som ställde ut för att marknadsföra sina livsmedelsprodukter och Sverige som ekoland.
Internationale Grüne Woche är en av världens ledande konsumentmässor för lantbruk, livsmedel och trädgård som årligen arrangeras i Berlin. 2023 hade mässan runt 300 000 besökare och utställare från drygt 60 länder. Sverige har tidigare deltagit tre gånger med fokus på måltidsturism: 2018, 2019 och 2020.
De utvalda utställarna i den svenska montern på mässan 2023 var små och stora företag med produktion i Sverige som i så stor utsträckning som möjligt använder svenska råvaror. Produkterna som visades på mässan var ekologiska med EU-certifiering eller Krav-märkning eller produkter som utställarna arbetar på att ställa om och certifiera.