Ica ska minska sitt matsvinn med hjälp av AI

PUBLICERAD: 11 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Foto: Ica

Genom ett nytt samarbete mellan Whywaste och Icas innovationshubb ICAx får alla Ica-butiker möjlighet att arbeta med ett AI-drivet rekommendationsverktyg för att minska sitt matsvinn. Whywastes AI-verktyg har testats och anpassats i fyra pilotbutiker som har lyckats minska sitt matsvinn med upp till 40 procent.

AI-verktyget hjälper butiker att tackla många olika problem som skapar matsvinn. Baserat på butikens egna data rekommenderar verktyget i realtid till exempel hur man håller koll på alla bäst före-datum i butiken och vilka åtgärder som behöver tas för att undvika svinn. Det kan handla om att prissätta en viss vara med en speciellt uträknad rabatt eller att använda en vara i butikens egenproduktion, såsom bageri, kök eller kallskänk. Butikerna kan också marknadsföra varor med kort datum på skärmar i butiken.

– Vi har uppnått mycket positiva resultat när vi har utvecklat verktyget tillsammans med Whywaste. Kraften i verktyget ligger i rekommendationerna som kommer direkt i till exempel medarbetarnas handdatorer ute i butiken. I och med att rekommendationerna baseras på butikens egna data blir de relevanta och effektiva för varje enskilt butiksbehov, säger David Hedlund, X-lead på ICAx.

Axel Eriksson, butikschef på ICA Kvantum i Varberg som har deltagit i pilottester, är också mycket nöjd med resultatet:

– Vi behöver praktiska verktyg som hjälper oss i vardagen och det är precis det Whywaste och ICAx har fått till genom att utgå ifrån hur vi jobbar i butiken och ha en tät dialog under hela piloten, säger Axel Eriksson.

Så här kommenterar Viktor Petersson på Whywaste samarbetet:

– Vi är glada och stolta över att kunna ta samarbetet med Ica till nästa nivå genom lansering av vår nya integrerade plattform hos kedjan. Målet är att ta ett helhetsgrepp om matsvinnet och ge butikerna bästa möjliga förutsättningar för att kunna minska matsvinnet på ett lönsamt sätt.

Läs vidare

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58

Hon blir ny vd och koncernchef för Axfood

Simone Margulies, nuvarande vd för Hemköpskedjan, har utsetts till vd och koncernchef för Axfood från den 15 augusti 2024.
axfood

Danska ISH storsatsar på alkoholfria drycker i Sverige

Hemköp och City Gross tar in ISH alkoholfria cocktails och spritsorter i sitt sortiment.
RTD_Family_03

Senaste nytt

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58

Garants 50/50-färs följs upp med hamburgare

Axfood lanserar Nöt & Grönt-hamburgare med lika delar nötkött och grönsaker.
Garant Nöt Grönt Hamburgare 1

Hon blir ny vd och koncernchef för Axfood

Simone Margulies, nuvarande vd för Hemköpskedjan, har utsetts till vd och koncernchef för Axfood från den 15 augusti 2024.
axfood