Ica ska minska sitt matsvinn med hjälp av AI

PUBLICERAD: 11 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Foto: Ica

Genom ett nytt samarbete mellan Whywaste och Icas innovationshubb ICAx får alla Ica-butiker möjlighet att arbeta med ett AI-drivet rekommendationsverktyg för att minska sitt matsvinn. Whywastes AI-verktyg har testats och anpassats i fyra pilotbutiker som har lyckats minska sitt matsvinn med upp till 40 procent.

AI-verktyget hjälper butiker att tackla många olika problem som skapar matsvinn. Baserat på butikens egna data rekommenderar verktyget i realtid till exempel hur man håller koll på alla bäst före-datum i butiken och vilka åtgärder som behöver tas för att undvika svinn. Det kan handla om att prissätta en viss vara med en speciellt uträknad rabatt eller att använda en vara i butikens egenproduktion, såsom bageri, kök eller kallskänk. Butikerna kan också marknadsföra varor med kort datum på skärmar i butiken.

– Vi har uppnått mycket positiva resultat när vi har utvecklat verktyget tillsammans med Whywaste. Kraften i verktyget ligger i rekommendationerna som kommer direkt i till exempel medarbetarnas handdatorer ute i butiken. I och med att rekommendationerna baseras på butikens egna data blir de relevanta och effektiva för varje enskilt butiksbehov, säger David Hedlund, X-lead på ICAx.

Axel Eriksson, butikschef på ICA Kvantum i Varberg som har deltagit i pilottester, är också mycket nöjd med resultatet:

– Vi behöver praktiska verktyg som hjälper oss i vardagen och det är precis det Whywaste och ICAx har fått till genom att utgå ifrån hur vi jobbar i butiken och ha en tät dialog under hela piloten, säger Axel Eriksson.

Så här kommenterar Viktor Petersson på Whywaste samarbetet:

– Vi är glada och stolta över att kunna ta samarbetet med Ica till nästa nivå genom lansering av vår nya integrerade plattform hos kedjan. Målet är att ta ett helhetsgrepp om matsvinnet och ge butikerna bästa möjliga förutsättningar för att kunna minska matsvinnet på ett lönsamt sätt.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt