Sprouds hållbarhetsarbete verifieras enligt ISO 26000

PUBLICERAD: 17 april 2023
UPPDATERAD: 20 april
Foto: Pressbild

Svenska Sproud, som tillverkar drycker baserade på ärtprotein, verifieras enligt ISO 26000, en internationell standard med fokus på företags hållbarhet och sociala ansvar.

Sprouds hållbarhetsarbete får ISO 26000-verifiering efter att företagets påståenden och uttalanden som rör socialt ansvar och hållbarhet har granskats av det ackrediterade tredjepartsföretaget VERIFY Agency of Sweden. Som en del av verifieringsprocessen har Sproud kartlagt hur företagets värdekedja överensstämmer med FN:s mål för hållbar utveckling och hur man kan få största inverkan genom sin verksamhet.

– På Sproud är vi stolta över att få vårt hållbarhetsarbete verifierat och erkänt, inte minst eftersom hållbarhet är en integrerad del av vårt uppdrag och affärsplan. Vi är dedikerade till att skapa en framtid som är växtbaserad och hållbar, och denna verifiering är ett bevis på vårt engagemang, säger Sprouds VD Sara Berger.

En viktig del i Sprouds hållbarhetsarbete är att produktionen ska ge lägsta möjliga CO₂-avtryck. För att analysera och mäta sitt klimatavtryck anlitar Sproud tredjepartsföretaget CarbonCloud. Enligt CarbonCloud ClimateHub har Sprouds produkter ett lägre CO₂-avtryck på den svenska marknaden (0,26-0,33 kg CO₂e/kg) än andra marknadsledande varumärken inom växtbaserade alternativ till mejeriprodukter. Det beror bland annat på att produkterna baseras på protein från ärta, som kräver mindre mark och vatten att producera än havre, soja och nötter.

Fakta:
ISO 26000 är en internationell standard som fokuserar på företags samhällsansvar. I den uppdaterade svenska utgåvan har standardens omfattning breddats och bland annat ingår nu även de globala hållbarhetsmålen i standarden, vilket även avspeglas i den tillhörande egendeklarationen. ISO 26000 är ingen kravstandard utan en vägledande standard och innehåller därför inga krav som går att certifiera sig emot. Istället har Sverige tagit fram en egendeklaration som guidar företag och organisationer i deras hållbarhetsarbete och som innehåller frågor med tydlig koppling till ISO 26000 och de globala hållbarhetsmålen.
VERIFY Agency of Sweden, som startade våren 2021, är det första företaget i världen som erbjuder verifiering av företags hållbarhetsarbete.
Källa: VERIFY Agency of Sweden

Läs vidare

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1