Matsmarts Impact-rapport 2022: 25 000 ton återcirkulerade varor

PUBLICERAD: 5 april 2023
UPPDATERAD: 13 april
Foto: Pressbild

Över 25 000 ton återcirkulerade varor bidrog till en nettobesparing på över 15 000 ton koldioxidekvivalenter (tCO2e), vilket motsvarar ett års elförbrukning för omkring 3000 hushåll. Det visar Matsmarts Impact-rapport för 2022.

Resultatet är en ökning med nästan 1000 ton koldioxidekvivalenter (tCO2e) jämfört med året innan.

– Vår mission är att bidra till en mer hållbar framtid för mat och med Impact-rapporten vill vi belysa våra bidrag. Jämfört med föregående års rapport är denna rapport en uppgraderad version. Exempelvis har vi utökat omfattningen av vårt Scope 3, och dessutom adderat fler nyckeltal till våra avsnitt gällande medarbetare och bolagsstyrning, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetschef på Matsmart.

Impact-rapporten visar att Matsmarts negativa utsläpp ökade med nästan 300 procent jämfört med året innan. Det beror främst på att solpaneler och ett robotsystem har installerats i Matsmarts nya nordiska lager samt på att fler utsläppskategorier än tidigare har inkluderats i bolagets Scope 3.

– Om man ser till alla faktorer kombinerat så ger vi oss själva ett helt okej planetbetyg för 2022. De ökade utsläppen är till stor del kopplade till vårt nya nordiska lager – som är en viktig investering för oss och som i ett enda svep hjälpt oss att tredubbla våra maträddningsförmågor. Solpanelerna genererar förnybar energi och når sin miljömässiga break-even på 10 år, och robotsystemet både avlastar våra medarbetare och bidrar till bättre lönsamhet. Finansiell hållbarhet är viktigt för att vi ska kunna fortsätta rädda mat på sikt, säger Hanna Thofelt Lindström.

Medarbetaravsnittet i årets rapport innehåller två nya nyckeltal: Employee Net Promoter Score (eNPS) och Employee Commitment Index, som båda visade goda resultat: eNPS på 33 och ett Employee Commitment Index på 78 procent.

Matsmarts impact-fokus framåt är att fortsätta förfina och förbättra klimatberäkningarna och att jobba mer med mångfald, inkludering och hälsa på arbetsplatsen.

Matsmarts Impact Report 2022 kan laddas ner här

Läs vidare

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Livs: Svensk matproduktions framtid hotas

Livsmedelsarbetareförbundet, Livs, ser kompetensbristen inom livsmedelsindustrin som ett hot mot framtidens matproduktion.
910917c1caf50711_org

Algföretaget Xoma startar nya samarbeten

Algproducenten Xoma AB startar samarbeten med Labs Nutrition Sweden och Dutch Seaweed Group. Samtidigt noteras Xoma på börsen.
983f65487ecc62ad_org

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown