Svenskar äter inte så hälsosamt som de tror

PUBLICERAD: 4 april 2023
UPPDATERAD: 13 april
Foto: Arla

Nästan nio av tio svenskar uppger att de antingen äter lika nyttigt eller nyttigare i dag än för ett år sedan. Samtidigt visar statistik från Folkhälsomyndigheten att vi äter sämre och blir allt tyngre. Det visar en ny undersökning som YouGov har genomfört på uppdrag av Arla.

73 procent av svenskarna tycker att det är viktigt att äta hälsosamt, vilket likställs med att äta varierat och att konsumera mycket frukt och grönsaker. Sex av tio uppger i undersökningen att de äter lika hälsosamt i dag som för ett år sedan och drygt var fjärde tycker att de äter nyttigare.

Trots detta visar statistik från Folkhälsomyndigheten att befolkningens matvanor har försämrats de senaste åren. Antalet svenskar med övervikt och fetma ökar stadigt och 2022 hade mer än halva den vuxna befolkningen (51,1 procent) övervikt eller fetma, jämfört med 47,3 procent 2004. Andelen svenskar med fetma ökade från 11 procent 2004 till 16,3 procent 2022.

– Det är oroande att så många av oss tror att vi äter hälsosamt, trots att statistiken pekar i en annan riktning. Det får i alla fall mig att fundera på om vi har så bra koll på vad en hälsosam kost faktiskt innebär, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla Sverige.

Samtidigt är den breda uppslutningen bakom sunda matvanor en bra utgångspunkt för förändring, menar hon.

– De goda nyheterna är att de flesta av oss verkar vara motiverade att äta hälsosamt, med fokus på en varierad kost med mycket frukt och grönt.

Nyligen presenterade även Livsmedelsverket en ny undersökning om hur de höga matpriserna påverkar folkhälsan och varnar för att en minskad konsumtion av framför allt frukt och grönsaker men även av kött, fisk och kyckling kan medföra hälsorisker.

– Vi är i ett läge där det är viktigare än på länge att tänka till kring våra matvanor – både för folkhälsan och privatekonomin. Vi på Arla vill därför, nu mer än någonsin, inspirera till hur man kan fortsätta att äta gott, hälsosamt och prisvärt trots det kärva ekonomiska läget. På vår sajt arla.se har vi samlat massor av recept för tuffa tider, säger Victoria Olsson.

Undersökningen genomfördes av marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Arla 23-30 januari 2023. Sammanlagt 2 028 intervjuer genomfördes via internet med kvinnor och män 18 år eller äldre. Resultatet är representativt för Sveriges befolkning.

Statistik från Folkhälsomyndigheten finns här
Läs Folkmyndighetens undersökning om befolkningens försämrade matvanor här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland