När föreningen Sveriges Bryggerier presenterar branschens preliminära försäljningssiffror från 2022 syns två tydliga trender: sockerfri läsk och alkoholfri öl.
De preliminära försäljningssiffrorna för 2022 pekar på en ökning av sockerfri läsk på 16 procent, jämfört med året innan.
”Sockerfri läsk har faktiskt varit en starkt växande trend sedan flera år tillbaka och nu är över hälften av all läsk som säljs sockerfri (51 %). Branschen har jobbat stenhårt med att ta fram sockerfria varianter och det är glädjande att se att vi går åt rätt håll. Att minska sockret i vår konsumtion är en viktig folkhälsofråga”, säger Anna-Karin Fondberg, VD för Sveriges Bryggerier.
Den andra siffran som sticker ut rör alkoholfri öl som har klättrat stadigt sedan 2015 för att år 2018 klättra förbi lättölsförsäljningen.
”Under 2022 var ökningen +6 procent och det ser ut att fortsätta. Den alkoholfria öl som finns på marknaden idag har verkligen gjort succé. Människor vill kunna få den goda ölsmaken men inte alltid alkohol, vilket också är ett positivt tecken ur ett folkhälsoperspektiv. Vi inom branschen vurmar ju för öl som en god måltidsdryck och som du kan njuta av i alla situationer. Jag är helt övertygad om att det är en dryckeskategori som kommer att fortsätta växa, säger Anna-Karin Fondberg.
Efter flera tuffa pandemiår har försäljningen av bryggeriprodukter börjat återhämta sig. Bryggeriernas totala försäljning ökade med 7 procent jämfört med 2021. Bakom ökningen ligger bland annat att folk har börjat gå på krogen igen. Samtidigt slår ökade kostnader och höjda energipriser hårt mot bryggerinäringen vars marginaler krymper rejält.