Tydlig dryckestrend: Alkoholfri öl och sockerfri läsk

PUBLICERAD: 21 mars 2023
UPPDATERAD: 23 mars
Över hälften av all läsk som säljs är sockerfri. Foto: Pressbild

När föreningen Sveriges Bryggerier presenterar branschens preliminära försäljningssiffror från 2022 syns två tydliga trender: sockerfri läsk och alkoholfri öl.

De preliminära försäljningssiffrorna för 2022 pekar på en ökning av sockerfri läsk på 16 procent, jämfört med året innan.

”Sockerfri läsk har faktiskt varit en starkt växande trend sedan flera år tillbaka och nu är över hälften av all läsk som säljs sockerfri (51 %). Branschen har jobbat stenhårt med att ta fram sockerfria varianter och det är glädjande att se att vi går åt rätt håll. Att minska sockret i vår konsumtion är en viktig folkhälsofråga”, säger Anna-Karin Fondberg, VD för Sveriges Bryggerier.

Den andra siffran som sticker ut rör alkoholfri öl som har klättrat stadigt sedan 2015 för att år 2018 klättra förbi lättölsförsäljningen.

”Under 2022 var ökningen +6 procent och det ser ut att fortsätta. Den alkoholfria öl som finns på marknaden idag har verkligen gjort succé. Människor vill kunna få den goda ölsmaken men inte alltid alkohol, vilket också är ett positivt tecken ur ett folkhälsoperspektiv. Vi inom branschen vurmar ju för öl som en god måltidsdryck och som du kan njuta av i alla situationer. Jag är helt övertygad om att det är en dryckeskategori som kommer att fortsätta växa, säger Anna-Karin Fondberg.

Efter flera tuffa pandemiår har försäljningen av bryggeriprodukter börjat återhämta sig. Bryggeriernas totala försäljning ökade med 7 procent jämfört med 2021. Bakom ökningen ligger bland annat att folk har börjat gå på krogen igen. Samtidigt slår ökade kostnader och höjda energipriser hårt mot bryggerinäringen vars marginaler krymper rejält.

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)