
65 procent av svenskarna väljer idag bort mat för att spara pengar. Bara 17 procent äter frukt och grönt enligt riktlinjerna och hälften skulle äta mer hälsosamt om det kostade mindre. Det visar en ny undersökning som Kantar har genomfört på uppdrag av salladsföretaget Picadeli.
Vegocracy Report är en omfattande undersökning av matvanorna i sju länder, som släpps för andra året i rad.
Årets undersökning visar att 65 procent av svenskarna försöker spara in på kostnader när de handlar mat, i skenet av den ekonomiska krisen. De höga matkostnaderna påverkar även hur hälsosamt vi äter. 52 procent säger att de skulle äta mer hälsosamt om det kostade mindre. Endast 1 av 6 svenskar (17 %) äter rekommenderad mängd frukt och grönt dagligen, 12 procent av männen och 23 procent av kvinnorna. 1 av 3 säger att det är svårt eller mycket svårt att lyckas äta rätt mängd frukt och grönt och bara 14 procent tycker att det är enkelt.
Kunskapen om WHO:s kostrådsrekommendationer är lägst i Sverige, jämfört med i de övriga sex länderna i undersökningen, och endast 54 procent av svenskarna säger sig känna till Livsmedelsverkets kostråd om hur mycket frukt och grönt de bör äta dagligen. Det kan jämföras med att 94 procent av fransmännen och 82 procent i Storbritannien känner till sina nationella riktlinjer.
”I årets undersökning syns tydligt att det finns en klyfta mellan vad konsumenter vill äta och vad de har råd att äta. Insikterna i Vegocracy Report påverkar hela vår verksamhet, och vi tar till oss både att vi måste bli bättre på att guida konsumenterna, men också ta frågan om den ekonomiska krisens påverkan på våra matvanor på största allvar”, säger David von Laskowski, VD i Picadeli.
Det här sparar svenskarna in på i matbutiken för att minska sina levnadskostnader:
1. Rött kött (42 %)
2. Fisk och skaldjur (24 %)
3. Mejeriprodukter och ägg (19 %)
4. Frukt och grönt (18 %)
5. Kyckling (16 %)
Utvalda insikter i korthet (topp 3)
Därför äter svenskarna inte den rekommenderade mängden frukt och grönt:
1. De prioriterar det inte (46 %)
2. Brist på inspiration (32 %)
3. De har inte råd (20 %)
Vilka aspekter är viktigast när svenskarna handlar mat?
1. Hur det smakar (60 %)
2. Vad det kostar (14 %)
3. Att det är hälsosamt (12 %)
4. Hur lång tid det tar att laga (11 %)
Tre vanor som ryker när svenskarna sparar:
1. Att äta ute på restaurang
2. Mat från take away-restauranger
3. Exklusiva livsmedel och drycker
Om Vegocracy Report
Vegocracy-rapporten är en omfattande internationell undersökning utförd av det globala analysföretaget Kantar med över 10 500 respondenter i åldrarna 18-65 år i sju länder: Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Sverige, Storbritannien och USA med ett minimum på 1 000 deltagare i varje land. Undersökningen gjordes online mellan december 2022 och januari 2023. Oberoende experter och akademiska institutioner har använts som vägledning och stöd för hypoteserna i studien.
Rapporten kan laddas ner här