Tasteful Foods satsar på egen säljkår i Sverige

PUBLICERAD: 7 mars 2023
UPPDATERAD: 9 mars
Patrik Arreman är Tasteful Foods Country Mangaer i Sverige. Foto: Pressbild

Det nordiska convenienceföretaget Tasteful Foods anställer ett eget fältsäljteam för att stärka försäljningen av sin färska kylda färdigmat i svenska butiker. Ambitionen är att bli det ledande convenienceföretaget i Sverige och övriga Norden.

Enligt Tasteful Foods svenska Country Manager Patrik Arreman är den egna säljkåren ett viktigt steg för att stärka positionen på företagets näst största marknad:

”Vi har tidigare haft extern säljkår, men eftersom färsk kyld färdigmat kräver full uppmärksamhet av säljkåren, kommer vi att med egna säljare kunna fokusera bättre. Vårt mål är att vara en naturlig speaking partner till butikerna och då måste vi också se till att vi har den tiden i butik. Det kan handla om allt från rätt POS-material och kampanjer till spacemanagement. Samtidigt tycker jag att det sänder en tydlig signal till våra kunder att Sverige är en av våra absolut viktigaste marknader”, säger Patrik Arreman, som har varit ansvarig för Tasteful Foods i Sverige sedan augusti 2022.

Säljkåren kommer initialt att fokusera på de större städerna men succesivt flytta ut i landet. Patrik Arreman räknar med att förändringen kommer att få stor betydelse, både för kunderna och för företagets möjlighet att lyfta verksamheten ytterligare.

Under de senaste sex månaderna har Tasteful Foods sett över sitt sortiment och lägger nu ett ännu större fokus på prisvärda enportionsrätter och familjeprodukter. Företaget har idag produkter i över 10 000 butiker över hela Norden under varumärken, som Food Collective, Taste of the World, Tasteful och den veganska produktserien Grönt.

”Vi är inne i en riktigt positiv utveckling och det går att hitta våra produkter i fler och fler butiker. För oss är det avgörande att ha en stark distribution och fler produkter på hyllorna som möter upp konsumenternas behov – det uppskattar också kedjorna. Vi ska alltid vara experter på convenience och ha förståelse och känsla för marknadens utveckling”, säger Patrik Arreman.

”Vår stora styrka är att vi är ett livsmedelsföretag som enbart fokuserar på att utveckla convenience-produkter. Detta ger oss en konkurrensfördel, då vi har stor kompetens inom produktutveckling och ständigt kan följa trenderna. Det har också varit en stor fördel på den svenska marknaden.  Ambitionen är att bli det ledande convenienceföretaget i Sverige och övriga Norden.”

Läs vidare

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker