
Camelina Satina är en kulturväxt som gör comeback i olje- och fröform. Vi mötte Therese Rasch i den svenska paviljongen på BIOFACH.
Så här långt är det förmodligen inte jättemånga i Sverige som hört talas om växten Camelina Satina som också går under namnet Oljedådra. Det är en ettårig, fåbladig växt som blir cirka en halv meter hög. Enligt Therese Ranch från Camelina of Sweden handlar det om en kulturväxt som på något sätt glömts bort men nu är det dags för en återkomst.
– Det är en växt som kan dokumenteras tillbaka till bronsåldern men som när industrialiseringen gjorde sitt intåg så glömdes den bort. Camelina är en oljeväxt som är besläktad med senap. Den har sin egen unika karaktär med en nötig smak i den kallpressade oljan, berättar hon.
– År 2015 drog vi i gång verksamheten. Min man, som är lantbrukare och fjärde generationen och jag ser oss som innovativa och vill göra saker som inte andra gör. Vi såg möjligheterna med den här växten och nu odlar vi den utanför Nyköping och producerar oljan.
– Vi gör allt själva, det är verkligen från ”jord till bord”.
Enligt Therese är det en olja med superegenskaper, den har mycket Omega 3 och vitamin E och den går att steka i och hetta upp till mycket hög temperatur utan att den tappar karaktär eller näring. Camelinaoljan finns antingen som naturell eller smaksatt med basilika och vitlök.
– Om man vill kan man se Camelinaoljan som ett väldigt intressant alternativ till olivoljan. Lite kaxigt brukar iv säga att vi kan ersätta alla matoljor.
Camelina of Sweden var först i världen att lansera torrostade frön från växten. Ett litet superfrö sägs det som har stora mängder proteiner och fibrer. Det är en form av svensk nöt som inte innehåller allergener och som är perfekt att strö över en sallad.
Förmodligen var man också först i världen att erbjuda kapslar med Camelinaolja.
– Vi säljer dem Sydkorea där vi har vår största kund, en distributör. En annan marknad i Asien är Hong Kong. Andra exportmarknader för oss är Nederländerna, England och Danmark för att nämna några.
– I Sverige jobbar vi med ett hundratal återförsäljare och så säljer vi via nätet. Vi har ännu inte blivit centralt listade hos några butikskedjor. Huvudorsaken är förmodligen att konsumenterna har för låg kännedom om oljan. Det måste vi ändra på, säger Therese Rasch.
– När vi får berätta för folk om oljan möter vi ett väldigt stort intresse.
Avslutningvis – oljan kan också användas som en ekologisk hudprodukt då den har en läkande effekt.