Ny Sifo-undersökning: Okunskap kring protein

Foto: Svensk Fågel
PUBLICERAD: 1 mars 2023
UPPDATERAD: 2 mars

Det råder stor osäkerhet kring hur mycket protein vi behöver och att behovet av protein ökar ju äldre vi blir. Det framkommer i en undersökning som Sifo Kantar har genomfört på uppdrag av branschorganisationen Svensk Fågel.

Nästan två av tre svenskar, 64 procent, vet inte hur stort proteinbehov de har i dag jämfört med när de exempelvis var yngre. Det är uppseendeväckande siffror, menar Stina Nordqvist, dietist på Svensk Fågel:

”Protein är en av kroppens viktigaste byggstenar och under perioder i livet som när man är sjuk, tränar mycket eller är äldre är det extra viktigt att få i sig protein.”

I studien framkommer också att 30 procent av respondenterna gärna äter något efter träningen och här väljer många proteintillskott eller ägg.

”Proteintillskott och pulver är onödigt och dyrt. Det är smartare och billigare att få i sig protein via kosten. Här slår kyckling exempelvis ägg. Kycklingen innehåller mer protein och det vita köttet har en bättre fettbalans. Det finns ett stort produktutbud av ätklara svenska kycklingprodukter i dag, så här kan man snabbt få i sig det viktiga proteinet efter träningen”, säger Stina Nordqvist.

Undersökningen är genomförd i februari 2023 av Kantor Sifo. Resultatet baseras på intervjuer med 1033 personer, en jämn fördelning av män och kvinnor, i åldersgruppen 25-55 år.

Resultat från undersökningen
• Nära två av tre (64%) vet inte om hur stort proteinbehov man har nu jämfört när man var yngre.
• 30% brukar äta något direkt efter att de tränat. Vanliga svar är bland annat ägg, proteinshake/pulver samt olika typer av frukt.
• 64% svarar att det bästa receptet för att behåll muskelmassa är proteinrik mat och styrketräning.
• Hälften (51%) tror att kroppens muskelmassa minskar från 25 års ålder.
• Flest tror att ägg (20%) följt av kyckling (14%) och nötkött (13%) innehåller mest protein per 100g.

Läs mer om svensk kyckling och protein här

Läs vidare

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206