25 miljoner ska stärka vattenbruket inför klimatförändringar

PUBLICERAD: 16 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari

Fram till den 15 april finns 25 miljoner kronor att söka för projekt som bidrar till att anpassa vattenbruket inför klimatförändringar. Foto: Veronica Andrén

Jordbruksverket utlyser 25 miljoner kronor till projekt som på olika sätt kan bidra till vattenbruksföretagens förmåga att möta klimatförändringar. Därmed ska konkurrenskraften stärkas för den svenska vattenbruksnäringen. Utlysningen ligger inom stödet ”Innovationsprojekt inom vattenbruk”.

Fram till den 15 april finns 25 miljoner kronor att söka för projekt som bidrar till att anpassa vattenbruket inför klimatförändringar. Det kan till exempel handla om att utveckla eller pröva produkter, tekniker och processer som stärker vattenbruksföretagens möjligheter att fortsätta producera sjömat även vid förändringar i klimatet.

”Det handlar om att stärka konkurrenskraften för de blå näringarna, och därmed öka förutsättningarna för att vi får mer svenskproducerad sjömat. Det är viktiga mål för havs-, fiskeri- och vattenbruksprogrammet”, säger Cecilia Landström, ställföreträdande enhetschef på Jordbruksverket.

Utlysningar av medel är en ny metod för stöd inom havs-, fiskeri- och vattenbruksprogrammet. Syftet med utlysningar är dels att kunna styra stödmöjligheter till områden där det finns ett behov, dels att bättre kunna styra mot de politiskt satta målen i programmet.

”En utlysning innebär att vi avsätter pengar för mer riktade insatser inom havs-, fiskeri- och vattenbruksprogrammets stöd. Syftet är att utveckla det svenska vattenbruket och yrkesfisket över tid. Utlysningar är öppna under en avgränsad tidsperiod”, säger Cecilia Landström.

Läs mer om utlysningen här

Läs vidare

Äkta vara: "Årets matbluff gör skillnad"

11 av de 21 finalisterna till Årets matbluff har gjort förändringar som gör produkterna mindre bluffiga. Det konstaterar Äkta vara, som delar ut ”priset”.
a3f843dd98e91c42_org

Minskad glasskonsumtion i Sverige 2022

Under 2022 minskade glassätandet i Sverige med 3,4 procent. Glasskonsumtionen är dock fortsatt hög med ca 8 liter per person, visar rapporten Glassåret 2022.
Glassaret-2022

Pressbyrån ska testa återanvändbara koppar

Under våren kommer 20 Pressbyrån-butiker i Skåne att testa återanvändbara koppar i ett pilotprojekt tillsammans med Stora Enso och &Repeat.
PB_Reuse_pressbild_stor_mugg56

"Viktigt att osten är svensk", tycker tre av fem

95% av Sveriges befolkning äter ost och lojaliteten till de svenska ostarna kvarstår, trots att osten nu upplevs som dyrare. Det visar Ostrapporten 2023.
Ostrapporten_2023_Mynewsdesk_1920x1080-kopiera-2

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland