Proteinmjukglass gör succé på 7-Eleven

PUBLICERAD: 16 september 2025
UPPDATERAD: 15 september
Den proteinrika ProPud-mjukglassen har utvecklats under flera års tid och lanserades i slutet av juni som ett samarbete mellan NJIE Foods och 7-Eleven. Foto: Pressbild

ProPud-mjukglass har blivit en av de mest framgångsrika lanseringarna i 7-Elevens historia. Försäljningen av mjukglass har mer än fördubblats sedan introduktionen av proteinmjukglassen.

Den proteinrika ProPud-mjukglassen har utvecklats under flera års tid och lanserades i slutet av juni som ett samarbete mellan NJIE Foods och 7-Eleven. Glassen är laktosfri, proteinrik, utan tillsatt socker och innehåller 110 kcal per servering.

– Vi ser att glassen tilltalar alla olika målgrupper. Den förenar njutning och funktion, vilket är precis det vi vet att våra kunder efterfrågar. Att lanseringen blivit en av våra mest framgångsrika någonsin bekräftar att vi hittat rätt, säger Marie Wedin, kommersiell direktör på 7-Eleven i ett pressmeddelande.

Driver mjukglassförsäljningen
Kedjans försäljning av mjukglass har mer än fördubblats sedan introduktionen av proteinmjukglassen, vilket visar att den inte bara ersätter den traditionella mjukglassen utan också driver tillväxt, menar Marie Wedin:

– Glassen har blivit något av en energikick som våra kunder kan unna sig under arbetsdagen. Vi ser också att så många som var femte kund har kommit tillbaka inom två veckor för att unna sig ännu en proteinmjukglass, vilket är fantastiska siffror.

Idag finns ProPud i 52 utvalda 7-Eleven-butiker. Under det kommande året planerar 7-Eleven att sälja glassen i fler butiker.

– Vi vet att protein och minskat socker är starka konsumenttrender. Därför ville vi ta något så klassiskt som mjukglass och utveckla det i en riktning som speglar dagens trender, säger Marie Wedin.

Senaste nytt

Blossa 2025 – första årgångsglöggen gjord på rödvin

Blossa 2025 är en hyllning till glühwein och Alperna – med en twist signerad Blossa.
Blossa_starkvinsglögg108_16x9
Blossa 2025 – första årgångsglöggen gjord på rödvin

Ikonisk amerikansk cheescake nu i Sverige

Bake My Day blir exklusiv distributör för Cheesecake Factory Bakery I Sverige och Norden.
White Chocolate Raspberry Slice
Ikonisk amerikansk cheescake nu i Sverige

Rosa nyheter från God Morgon

God Morgon breddar sortimentet med en ny smak i FruitCrush-sortimentet samt en Energy Shot.
Skärmavbild 2025-09-08 kl. 17.46.31
Rosa nyheter från God Morgon

Antonia Ax:son Johnson får Livsmedelspriset 2025

Livsmedel i fokus livsmedelspris går i år till Antonia Ax:son Johnson för ett långt och gediget arbete i den svenska livsmedelsbranschen.
Antonia Axson Johnson
Antonia Ax:son Johnson får Livsmedelspriset 2025

Läs vidare

Ikonisk amerikansk cheescake nu i Sverige

Bake My Day blir exklusiv distributör för Cheesecake Factory Bakery I Sverige och Norden.
White Chocolate Raspberry Slice
Ikonisk amerikansk cheescake nu i Sverige

Antonia Ax:son Johnson får Livsmedelspriset 2025

Livsmedel i fokus livsmedelspris går i år till Antonia Ax:son Johnson för ett långt och gediget arbete i den svenska livsmedelsbranschen.
Antonia Axson Johnson
Antonia Ax:son Johnson får Livsmedelspriset 2025

Löfbergs expanderar i Polen

Löfbergs rekryterar Tomasz Gruszczynski för att driva affärsutvecklingen på den polska marknaden.
Tomasz_Gruszczynski
Löfbergs expanderar i Polen

Lidl Sverige lyfter fram svensk livsmedelsexport

Under Nordic Week i Storbritannien säljs produkter från svenska livsmedelsproducenter i 900 Lidl-butiker. Dessutom presenteras det egna varumärket ”Hej från Sverige”.
92cce533-fead-4ef2-9dc4-f86fcfe61da7-w_960
Lidl Sverige lyfter fram svensk livsmedelsexport