Fler svenskar negativa än positiva till EMV

PUBLICERAD: 18 september 2025
UPPDATERAD: 18 september
Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, konstaterar att EMV är en tveeggad företeelse både för konsumenter och för svenska livsmedelsproducenter. Foto: Pressbild

Var tredje svensk upplever att EMV, matbutikernas egna märkesvaror, har minskat utbudet av livsmedel och gjort att deras favoritprodukter har försvunnit. Det visar en Demoskop-undersökning från Livsmedelsföretagen, som även konstaterar att andelen importerad EMV i butikerna ökar snabbt.

Dagligvaruhandelns egna märkesvaror, EMV, står idag för nästan en tredjedel av den totala försäljningen i butik, och handeln fortsätter att satsa på att utöka sitt EMV-utbud.

Enligt Livsmedelsföretagens Demoskop-undersökning är svenskarna över lag mer negativa än positiva till EMV. 35 procent upplever att EMV har gjort att produkter de gillar har försvunnit, medan 15 procent tycker att EMV har lett till fler varianter av produkter de gillar. 33 procent anser att EMV har lett till ett minskat utbud i butiken, medan 22 procent tycker att EMV har ökat utbudet. 31 procent säger att EMV har försämrat köpupplevelsen i butik och online, medan 13 procent tycker att EMV har förbättrat köpupplevelsen.

Svenskarnas upplevelse av EMV bekräftas även av två nyligen gjorda studier: en från Konkurrensverket och en från Lunds universitet.

Tveeggad företeelse
Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, konstaterar att EMV är en tveeggad företeelse både för konsumenter och för svenska livsmedelsproducenter.

– Nästan 80 procent av våra medlemsföretag producerar EMV åt handeln. Det är få svenska producenter som har råd att tacka nej till den möjligheten. Men nackdelarna är flera. Lönsamheten är lägre, man är lätt utbytbar och man riskerar att konkurrera ut sina egna varumärken. Pris är givetvis en väldigt viktig faktor för konsumenterna, men jag tycker att undersökningen visar att många svenskar också funderar på vilka konsekvenser det ökande EMV-utbudet faktiskt får, säger Carl Eckerdal.

Andelen importerade EMV-produkter ökar
Nu varnas det från producenthåll att importerade EMV-alternativ vinner alltmer terräng. Enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev bedömer 54 procent av medlemsföretagen att de importerade EMV-alternativen under de senaste åren vuxit snabbare än de svenskproducerade. Medlemsföretagen bedömer också att cirka 50 procent av det totala utbudet av EMV idag är importerat.

– Trots sina nackdelar bidrar ändå svenskproducerad EMV till den totala svenska livsmedelsproduktionen. Importerad EMV däremot har inga som helst fördelar, vare sig för Sveriges lantbrukare, livsmedelsproducenter eller försörjningsförmåga. Här har både handeln och konsumenterna ett ansvar. Om vi ska kunna bygga upp vår livsmedelsberedskap så att den kan hantera kris och krig kan vi inte förlita oss på importerade och mindre hållbart producerade livsmedel, hur billiga de än må vara, säger Carl Eckerdal.

Läs undersökningen Svenskarnas syn på EMV här

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Plant Protein Production AB i Jämjö ska producera svenskt växtbaserat protein av åkerböna.
Skärmavbild 2025-11-10 kl. 11.56.46
125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Tetra Pak Factory OS är en ny AI-driven plattform för livsmedelsproduktion – en skalbar och modulär lösning som kopplar ihop hela fabriken.
Tetra Pak® Factory OS™
Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion