Wasa lanserar ny visuell identitet

PUBLICERAD: 14 augusti 2025
UPPDATERAD: 14 augusti
Wasas uppdaterade design innehåller en nydesignad Wasa-logga med ett stort W och den igenkännliga rågkronan i centrum. Foto: Pressbild

Wasa lanserar en ny visuell identitet som moderniserar det över hundraåriga arvet och tydligare speglar varumärkets löfte – att baka smakrikt knäckebröd av enkla, naturliga ingredienser. Den uppdaterade designen ger Wasa ett mer distinkt och enhetligt uttryck, bättre anpassat till dagens medvetna konsumenter.

Med den nya visuella identiteten vill Wasa hylla sitt arv från 1919, samtidigt som man tar ett kliv in i framtiden, med en modern och uttrycksfull estetik som fångar kärnan i varumärket.

– Wasa har alltid haft ett tydligt syfte, men våra undersökningar visade att många konsumenter har svårt att sätta fingret på vad vi faktiskt står för. Med den nya designen vill vi kommunicera vårt varumärke tydligare, med målet att göra det enklare för människor att förstå vilka vi är och samtidigt inspirera till hälsosammare val i vardagen, berättar Fredrik Öberg, Associate Director Wasa Global Marketing.

Designat med arvet som inspiration
Den moderniserade visuella identiteten innehåller en nydesignad Wasa-logga med ett stort W och den igenkännliga rågkronan i centrum, allt placerat i en rektangulär form inspirerad av knäckebröd. Den nya logotypen hämtar inspiration från Wasas historiska logotyper och återvänder till varumärkets rötter med en modern twist. Den uppdaterade designen introducerar också ett nytt speciellt framtaget typsnitt och en naturlig färgpalett som förmedlar värme, autenticitet och svenskt hantverk.

Även om designen har förnyats har vissa viktiga element medvetet behållits – som produktnamnen och den välkända färgkodningen.

Senaste nytt

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Fazers julsortiment är en blandning av klassiker och nyheter – från krispiga praliner till kex i pepparkakssmak.
fazer (kopia)
Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Läs vidare

Designbyrån Silvers nya podd: "Lättillgänglig fackbok"

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd: ”Lättillgänglig fackbok”

GØLs nya design lyfter fram hantverket

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna.
GÖL-ny design1
GØLs nya design lyfter fram hantverket

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med KAJs deltagande på Eurovision Song Contest.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx
Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning