
Wasa lanserar en ny visuell identitet som moderniserar det över hundraåriga arvet och tydligare speglar varumärkets löfte – att baka smakrikt knäckebröd av enkla, naturliga ingredienser. Den uppdaterade designen ger Wasa ett mer distinkt och enhetligt uttryck, bättre anpassat till dagens medvetna konsumenter.
Med den nya visuella identiteten vill Wasa hylla sitt arv från 1919, samtidigt som man tar ett kliv in i framtiden, med en modern och uttrycksfull estetik som fångar kärnan i varumärket.
– Wasa har alltid haft ett tydligt syfte, men våra undersökningar visade att många konsumenter har svårt att sätta fingret på vad vi faktiskt står för. Med den nya designen vill vi kommunicera vårt varumärke tydligare, med målet att göra det enklare för människor att förstå vilka vi är och samtidigt inspirera till hälsosammare val i vardagen, berättar Fredrik Öberg, Associate Director Wasa Global Marketing.
Designat med arvet som inspiration
Den moderniserade visuella identiteten innehåller en nydesignad Wasa-logga med ett stort W och den igenkännliga rågkronan i centrum, allt placerat i en rektangulär form inspirerad av knäckebröd. Den nya logotypen hämtar inspiration från Wasas historiska logotyper och återvänder till varumärkets rötter med en modern twist. Den uppdaterade designen introducerar också ett nytt speciellt framtaget typsnitt och en naturlig färgpalett som förmedlar värme, autenticitet och svenskt hantverk.
Även om designen har förnyats har vissa viktiga element medvetet behållits – som produktnamnen och den välkända färgkodningen.







