GØLs nya design lyfter fram hantverket

PUBLICERAD: 17 juni 2025
UPPDATERAD: 19 juni
Foto: Danish Crown

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna samtidigt som den gör det enklare för konsumenterna att snabbt hitta vad de söker.

Som en del av en större varumärkesuppdatering har GØL under våren förnyat förpackningsdesignen för samtliga produkter och gett dem ett enhetligt utseende i hela Norden. Jämfört med den tidigare designen har de nya förpackningarna mer transparent material i syfte att göra det enklare för konsumenten att hitta rätt i varuhyllorna. Dessutom har förpackningarna färgkodats för att tydligt visa produktens smak.

– Den nya designen är ett bra exempel på vår ambition att ständigt förnya oss samtidigt som vi bejakar vårt arv. Vi är glada över att de har mottagits väl, säger Cecilia Bülow, Brand Manager, Danish Crown.

– Vi vill göra det så lätt som möjligt för konsumenten. Särskilt de som vet vad de letar efter. Med färgkodningarna blir det väldigt enkelt att se vad en produkt innehåller – oavsett om det är en grillkorv, skivad salami eller snacks, säger Cecilia Bülow och fortsätter:

– Med mer transparenta förpackningar blir det också lättare att snabbt få en känsla för kvaliteten och arbetet bakom produkterna.

Den nya designen har hämtat inspiration från GØLs ursprung och den hantverksmässiga tradition som präglat produkterna genom årtiondena. Förra året firade varumärket att det var 90 år sedan de första charkuteriprodukterna såldes av den lokala slaktaren i den danska orten Gjøl. Nästan ett sekel senare tillverkas fortfarande delar av sortimentet i samma region och Danish Crown är stolta över sitt arv.

– GØLs långa historia säger mycket om hur uppskattade produkterna har varit och fortfarande är. För oss är det ett bevis på värdet av att fokusera på kvalitet i alla led. Det är viktigt att GØL aldrig tappar kontakten med sitt hantverksmässiga ursprung, även om det idag har vuxit till ett nordiskt varumärke och återfinns i Sveriges alla större dagligvarukedjor. Alla som väljer GØL ska alltid kunna känna sig trygga i att de får en produkt med hög kötthalt som tagits fram med omsorg, avslutar Cecilia Bülow.

 

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med KAJs deltagande på Eurovision Song Contest.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx
Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Nya Ready2Cook aluminiumtråg från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet.
R2C one size fits all 1920x1080
Nya Ready2Cook aluminiumtråg från Plus Pack

Leksands Knäckebröd får nytt utseende

Leksands Knäckebröds förpackningar får ny design och logga. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer.
Leksandx
Leksands Knäckebröd får nytt utseende