Ny kampanj ska få fler att välja svensk honung

PUBLICERAD: 2 juni 2025
UPPDATERAD: 2 juni
Honungskollen vill lyfta svensk honung och stötta svenska biodlare med kampanjen Honung + Jordgubbar = wooow. Foto: Pressbild Svenska Bin

Honungskollen lyfter fram kombination honung och jordgubbar i sin nya kampanj, som ska inspirera till fler smakupplevelser och öka intresset för svensk honung.

Bakom kampanjen Honung + Jordgubbar = wooow står projektet Honungskollen, som under 2025 driver flera initiativ för att öka kunskapen om honungens ursprung, smak och användningsområden. Kampanjen vänder sig främst till konsumenter – för att väcka nyfikenhet, öka kunskapen och få fler att välja svensk honung i sommar.

– Kombinationen av jordgubbar och honung är inte bara god – den är också i säsong, naturlig och lockande. Vi vill ge både smaklust och köplust, säger Sanna Ohlander, projektledare för Honungskollen.

Kampanjen innehåller gratis butiksmaterial – från små foldrar med smakbeskrivningar och recept till hylletiketter och bilder för sociala medier. Allt material är kostnadsfritt och kan användas av både butiker, biodlare och andra som vill lyfta fram svensk honung under sommaren.

Ökad uppmärksamhet på honungens ursprung
Intresset för svensk honung växer och aktualiseras ytterligare av de senaste dagarnas uppmärksamhet kring honungsfusk i butik. En granskning som Biodlingsföretagarna låtit göra visar att majoriteten av de importerade honungsburkar som testats inte innehåller 100 procent honung.

– Det här bekräftar bara hur viktigt det är att synliggöra den svenska honungen, både för smaken och för ärlighetens skull. Genom kampanjen vill vi bidra till att fler upptäcker och väljer honung med tydligt ursprung, säger Sanna Ohlander.

Kampanjen är en del av ett större arbete inom Honungskollen, som under 2025 även inkluderar digitala broschyrer, recept och kunskapsspridning till både konsumenter och livsmedelsbranschen. I augusti följer nästa stora satsning, Honungsveckan, då ett helt nytt digitalt recepthäfte lanseras.

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar