
Honungskollen lyfter fram kombination honung och jordgubbar i sin nya kampanj, som ska inspirera till fler smakupplevelser och öka intresset för svensk honung.
Bakom kampanjen Honung + Jordgubbar = wooow står projektet Honungskollen, som under 2025 driver flera initiativ för att öka kunskapen om honungens ursprung, smak och användningsområden. Kampanjen vänder sig främst till konsumenter – för att väcka nyfikenhet, öka kunskapen och få fler att välja svensk honung i sommar.
– Kombinationen av jordgubbar och honung är inte bara god – den är också i säsong, naturlig och lockande. Vi vill ge både smaklust och köplust, säger Sanna Ohlander, projektledare för Honungskollen.
Kampanjen innehåller gratis butiksmaterial – från små foldrar med smakbeskrivningar och recept till hylletiketter och bilder för sociala medier. Allt material är kostnadsfritt och kan användas av både butiker, biodlare och andra som vill lyfta fram svensk honung under sommaren.
Ökad uppmärksamhet på honungens ursprung
Intresset för svensk honung växer och aktualiseras ytterligare av de senaste dagarnas uppmärksamhet kring honungsfusk i butik. En granskning som Biodlingsföretagarna låtit göra visar att majoriteten av de importerade honungsburkar som testats inte innehåller 100 procent honung.
– Det här bekräftar bara hur viktigt det är att synliggöra den svenska honungen, både för smaken och för ärlighetens skull. Genom kampanjen vill vi bidra till att fler upptäcker och väljer honung med tydligt ursprung, säger Sanna Ohlander.
Kampanjen är en del av ett större arbete inom Honungskollen, som under 2025 även inkluderar digitala broschyrer, recept och kunskapsspridning till både konsumenter och livsmedelsbranschen. I augusti följer nästa stora satsning, Honungsveckan, då ett helt nytt digitalt recepthäfte lanseras.