Ett misstag som man inte lade på locket om

PUBLICERAD: 19 maj 2025
UPPDATERAD: 22 maj
Foto: Orkla

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.

Orklas lockleverantör tillverkade nästan 2 miljoner lock till koncernens svenska gurkprodukter med texten ”helppo avata” i stället för ”lätt att öppna”. Ett tryckfel som man vände till en möjlighet.

I stället för att kassera fullt fungerande material valde man att se potentialen i och med den finska gruppen KAJs deltagande i Eurovision Song Contest och beslöt sig för att använda locken. På så sätt nådde man minskad resursförbrukning, mindre miljöpåverka genom att inga lock behövde slängas och kostnadsbesparingar.

Orkla säger att man ser detta som ett konkret exempel på hur man snabbt kan fatta hållbara beslut, även när de inte är en del av originalplanen.

Och vem vet, den som äter mycket smörgåsgurka kanske nu lär sig ett nytt begrepp, ”helppo avata” vid sidan av ”eisa peittää”, som väldigt många svenskar tar som ett bevis för att man kan åtminstone lite finska!

Senaste nytt

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Fazers julsortiment är en blandning av klassiker och nyheter – från krispiga praliner till kex i pepparkakssmak.
fazer (kopia)
Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Läs vidare

Designbyrån Silvers nya podd: "Lättillgänglig fackbok"

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd: ”Lättillgänglig fackbok”

Wasa lanserar ny visuell identitet

Wasas uppdaterade design ska ge ett mer distinkt och enhetligt uttryck, bättre anpassat till dagens konsumenter.
wasax
Wasa lanserar ny visuell identitet

GØLs nya design lyfter fram hantverket

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna.
GÖL-ny design1
GØLs nya design lyfter fram hantverket

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx
Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning