
Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
Orklas lockleverantör tillverkade nästan 2 miljoner lock till koncernens svenska gurkprodukter med texten ”helppo avata” i stället för ”lätt att öppna”. Ett tryckfel som man vände till en möjlighet.
I stället för att kassera fullt fungerande material valde man att se potentialen i och med den finska gruppen KAJs deltagande i Eurovision Song Contest och beslöt sig för att använda locken. På så sätt nådde man minskad resursförbrukning, mindre miljöpåverka genom att inga lock behövde slängas och kostnadsbesparingar.
Orkla säger att man ser detta som ett konkret exempel på hur man snabbt kan fatta hållbara beslut, även när de inte är en del av originalplanen.
Och vem vet, den som äter mycket smörgåsgurka kanske nu lär sig ett nytt begrepp, ”helppo avata” vid sidan av ”eisa peittää”, som väldigt många svenskar tar som ett bevis för att man kan åtminstone lite finska!







