Klassisk ost har blivit en global succé

PUBLICERAD: 15 maj 2025
UPPDATERAD: 15 maj
Svenska influencers har bidragit till keso-boomen genom att dela recept, där färskosten används på nya sätt – som i pannkakor, krämiga pastasåser, bröd och desserter. Foto: Pressbild

Den senaste tiden har cottage cheese, eller keso, fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och en ökande efterfrågan på proteinrika, hälsosamma livsmedel.

Konsumenter upptäcker i allt större utsträckning nya livsmedel genom sociala medier, och keso är inget undantag. På TikTok har hashtaggen #cottagecheese nu över två miljarder visningar, och svenska influencers har bidragit till trenden genom att dela recept där keso används på nya sätt – som i pannkakor, krämiga pastasåser, bröd och desserter.

I USA har segmentet för keso vuxit med nästan 16 procent det senaste året och i Sverige ses också en tydlig ökning.

– Vi ser tydligt hur den växande flexitariska trenden driver efterfrågan på mångsidiga och hälsosamma livsmedel. Keso passar väl in i det skiftet – inte bara för att den är närings- och proteinrik, utan också för att den enkelt kan anpassas till olika smaker och måltidssammanhang, säger Anna Larsson, Global Category Leader på Tetra Pak.

Rekordnivåer
Enligt ett pressmeddelande från Arla har efterfrågan på keso nått rekordnivåer under 2024. Mejeriet i Falkenberg, som förser Sverige och stora delar av Europa med cottage cheese (keso), förväntas producera totalt 22 500 ton under året – vilket är 1 500 ton mer än det tidigare rekordet.

– När vi ser en så kraftig ökning i efterfrågan av en produkt som nu, handlar det om mer än att bara fylla på hyllorna – det säger något om konsumenternas beteende i grunden. De söker produkter som kombinerar enkelhet, hälsa och flexibilitet – något som går att använda i allt från frukost till bakning och middag. Jag tycker det är roligt att sociala medier har blåst liv i en produkt som länge uppfattats som lite omodern, det visar vilken kraft som finns i nya konsumtionsmönster, säger Anna Larsson.

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar