Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

PUBLICERAD: 13 maj 2025
UPPDATERAD: 13 maj
I flera år har ostmästarna vid Kristianstads Mejeri arbetat med att utveckla den nya hårdosten Ära. Foto: Pressbild

Skånemejeriers och Allerums nya ost Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.

Namnet på Skånemejeriers och Allerums nya ost – Ära – är en hyllning till det svenska osthantverket. Osttypen är framtagen för att passa såväl på mackan som på ostbrickan. Osten kommer i tre varianter med olika smakintensitet – mild, mellan och lagrad. När den testlanserades som ”hemlig, svensk nyhet” på årets Ostfestival fick den ett positivt mottagande.

– Vi har en stark ostkultur i Sverige som vi värnar om och därför också vill utveckla. Ostmarknaden behöver fler hårdostar gjorda på svensk mjölk för att värna den svenska livsmedelsproduktionen och ostkulturen, därför känns det extra roligt att Ära redan har fått så positiva reaktioner, säger Stefan Andersson, anläggningschef hos Skånemejerier vid Kristianstads Mejeri.

”Unik smakupplevelse som sticker ut”
– Många svenskar ställer höga krav på sina ostar, med all rätt. Med Ära har vi velat skapa en unik smakupplevelse som sticker ut. Kombinationen av kola- och umamitoner som Ära har, hittar vi vanligtvis bara i delidisken. När vi utvecklar framtidens osthantverk är smaken alltid ett av våra största fokusområden. Det tillsammans med en hög kvalitet och insikter om konsumentbehov är avgörande för oss, säger Stefan Andersson.

I år investerar Skånemejerier över 60 miljoner i Kristianstads Mejeri för att växla upp produktionen.

– Vi investerar för att kunna expandera och satsa på den innovation som behövs för att driva framtidens ostkultur, en ostkultur som både smakar och gör gott.

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Potatisen tar steget in i cafévärlden

DUG Foodtech lanserar världens första osötade potatisdryck för kaffe, DUG Unsweetened Barista.
DUG Collection
Potatisen tar steget in i cafévärlden

Världens första chokladfria "chokladcheesecake"

Urban Deli lanserar chokladcheesecake utan choklad, gjord på drav från ölbryggning.
Fakecake_Banner bock 1_4
Världens första chokladfria ”chokladcheesecake”

Barillas premiumpasta Al Bronzo i ny kostym

Barillas bronsvalsade premiumpasta, Al Bronzo, kommer i en ny, större förpackning med en lätt texturerad yta.
Al Bronzo Header Final.001
Barillas premiumpasta Al Bronzo i ny kostym

Willys lanserar svinnsmart grillnyhet

Willys lanserar Grill på Spill, grillbriketter gjorda av restprodukter från hasselnötsproduktion.
ac4ac925d653ca3f_org
Willys lanserar svinnsmart grillnyhet