Coop utlyser "årets hetaste tävling"

PUBLICERAD: 5 maj 2025
UPPDATERAD: 4 maj
Programledare för Grillduellen är Kaeli Abdi (längst fram på bilden). Juryn består av fr v Gabriel Jonsson, Filip Poon och Sara Begner. Foto Pressbild Coop

I samband med årets grillsäsong eldar Coop i gång tävlingen Grillduellen på Instagram för att utse landets bästa matkreatör vid gallret.

Tävlingen börjar 5 maj med en öppen ansökan och avslutas 29 juni. Efter första deltävlingen väljs sju tävlande ut, som kommer att utgöra de officiella deltagarna. Under sex deltävlingar får deltagarna möjlighet att skapa kreativa recept med produkter från några utvalda leverantörer. Till varje deltävling finns ett tema kopplat till en utvald leverantör, som sätter ramarna för recepten.

– Grillduellen blir en folklig duell mellan landets bästa amatörkockar. Vi hoppas på ett brett deltagande med olika bakgrunder, åldrar och intressenivåer, säger jurymedlemmen och Coops matkreatör Sara Begner.

Juryn som kommer att bedöma recepten består av en rutinerad skara av verksamma inom matlagning.

– Allt fler svenskar ser glädjande nog matlagning som en hobby, där man gärna experimenterar med nya recept. Nyfikenheten på nya smaker och matkulturer gör det extra spännande att se hur det tar sin form i en grilltävling, där vi kommer testa deltagarna i allt från såser och marinader till grilltekniker, säger Sara Begner.

Lyckade temakampanjer
För varje deltävling minskar antalet deltagare med en tills det bara återstår två finalister som under en inspelningsdag vecka 26 möter varandra i en final som filmas och publiceras på Coops Instagram-sida.

Slutvinnaren får ett presentkort hos Coop värt 25 000 kronor och kommer bland annat att få spela in innehåll i Coops matstudio, dela sina recept i Coops receptbank på coop.se och synas i Coops sociala medier.

I juryn sitter utöver Sara Begner matkreatörerna Gabriel Jonsson och Filip Poon. De bedömer tävlingsbidragen utifrån både presentation och kreativitet. Programledare för Grillduellen är Kaeli Abdi.

– Det känns riktigt inspirerande att fortsätta med det lyckade arbetet kring temakampanjer. Vi är nyligen i mål med ”Vi fixar festen!”, och framgent i höst och jul satsar vi vidare på just teman, säger Coop Sveriges marknadschef Johan Öhlin.

Läs mer om Grillduellen här

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål