Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

PUBLICERAD: 25 april 2025
UPPDATERAD: 25 april
Statssekreterare Håkan Jevrell (vänster) och Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman (höger) delade ut Årets Livsmedelsexportör 2025 till Patrick Axzell, vd Orkla Snacks Sverige. Foto: Pressbild

Godistillverkaren BUBS har utsetts till Årets Livsmedelsexportör 2025. Priset delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen den 24 april.

2024 blev BUBS en internationell sensation, drivet av influencers i USA och Sydkorea. Svenskt lördagsgodis, med BUBS som galjonsfigur, fick över 122 miljoner visningar på TikTok och företagets omsättning nådde nästan 400 miljoner kronor.
BUBS har tillverkat godis i småländska Jönköping sedan 1990-talet. 2023 köpte Orkla Snacks Sverige det familjegrundade godisföretaget och sedan dess har utvecklingen fortsatt spikrakt uppåt. I fabriken i Jönköping arbetar drygt 70 medarbetare som tillsammans producerar miljontals kilo godis. Det är framför allt skallarna och ovalerna som blivit BUBS signum i godistillverkningen.

För sina exportframgångar har BUBS nu belönats med priset Årets Livsmedelsexportör. Patrick Axzell, vd för Orkla Snacks Sverige, tog emot priset på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen den 24 april.

– Jag är så otroligt glad och stolt över det här priset, som är ett fint kvitto på hur hårt vi jobbat för att tillverka och leverera kvalitetsgodis i världsklass det senaste året. Vi är med om en helt unik resa där efterfrågan fullkomligt exploderat både utomlands och i Sverige det senaste året. Det är både utmanande och roligt, säger Patrick Axzell.

”Vinnarskalle”
Motiveringen lästes upp på Matdagens scen av Håkan Jevrell, statssekreterare hos bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa:

”Årets vinnare av priset Årets Livsmedelsexportör förkroppsligar begreppet ”vinnarskalle”. Under 2024 upplevde BUBS en explosionsartad tillväxt i både omsättning och efterfrågan. När Orkla Snacks Sverige köpte BUBS 2023 stod exporten för 33 procent av omsättningen, och godisföretaget hade redan då en imponerande tillväxt.

2024 blev BUBS en internationell sensation, drivet av influencers i USA och senare även i Sydkorea. Svenskt lördagsgodis, med BUBS som galjonsfigur, fick över 122 miljoner visningar på TikTok och företagets omsättning nådde nästan 400 miljoner kronor. Efterfrågan var stundtals 14 gånger högre än vad BUBS kunde leverera, vilket tvingade företaget att begränsa försäljningen till nya kunder och mindre exportmarknader.

BUBS godis säljs nu för 200 miljoner kronor på Amazon i USA, utan att företaget själva har sålt en enda godisbit till Amazon. Planerna framåt är ännu större på exportsidan än på hemmamarknaden Sverige. Orkla Snacks Sverige har nyligen ökat BUBS kapacitet med 25 procent och planerar för fortsatt kraftfull utökning. Det finns en enorm efterfrågan från flera europeiska marknader, USA, Sydkorea och Kina.

BUBS har fått stor uppmärksamhet i både nordiska och amerikanska medier. Under året har man framgångsrikt hanterat flera felaktiga rykten, som att företaget skulle ha sålts till USA eller att fabriken skulle ha brunnit ner. Denna enorma mediala uppmärksamhet och exempellösa framgång utanför Sveriges gränser gör BUBS och Orkla Snacks Sverige till en värdig vinnare av priset Årets Livsmedelsexportör 2025.”

Ska inspirera till att satsa på export
Årets Livsmedelsexportör är ett pris som ska tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sin export och uppnått stora exportframgångar. Företaget ska även ha lagt grunden för en långsiktig exportutveckling på en eller flera marknader, och priset premierar företag vars exportandel ligger på eller över snittet på 30 procent. Bakom priset står Livsmedelsföretagen och Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

– Syftet med priset är att hylla duktiga exportörer och inspirera andra företag till att satsa på export. För många svenska livsmedelsproducenter är det i exporten som man kan hitta lönsamhet och tillväxt. BUBS är ett lysande exempel på kraften och möjligheterna i sociala medier. Företagets exportframgångar visar också på vilken fantastisk potential det finns i livsmedel som många av oss svenskar tar för givna. Stort grattis till alla på BUBS och Orkla Snacks Sverige, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål