
Svenska folket är på väg bort från frukost, lunch och middag till en vardag med flera småmåltider. Det avslöjas i rapporten ”Småmålsrevolutionen” från kommunikationsbyrån Food & Friends.
I den nya rapporten, som är framtagen av trendspanaren Lennart Wallander på Food & Friends, undersöks hur svenskar äter idag och vad som driver denna förändring. Rapporten visar att 40 procent av svenskarna äter minst två småmål per dag – men bland 15-24-åringar är andelen uppe i 60 procent.
Fast food-kedjor, convenience-butiker och snabbmatskoncept gagnas av skiftet och utvecklar nya produkter för att möta efterfrågan. Småmål är således inte bara är en trend, utan en strukturell förändring av livsmedelsbranschen som sker långsamt.
Utbudet släpar efter
En undersökning tillsammans med Livsmedelsföretagen visar att företagen är splittrade i hur de ska möta den nya efterfrågan. 4 av 10 företag arbetar redan med småmål – men 3 av 10 saknar helt planer på att gå in i segmentet. 15 procent är osäkra men öppna för idén och endast 8 procent utvecklar aktivt nya småmålsprodukter. Inget av de tillfrågade företagen planerar att lansera småmålsprodukter under våren.
Så trots den starka efterfrågan släpar utbudet efter. Här finns en unik möjlighet för varumärken att ta ledningen i en marknad i förändring, menar rapportförfattaren.
Trendrapporten ”Småmålsrevolutionen” kan laddas ner här