Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

PUBLICERAD: 6 februari 2025
UPPDATERAD: 7 februari


Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.

År 2018 väckte Iceland Foods stor uppmärksamhet när man lovade att inom fem år skulle alla deras egna varumärken packas i andra material än plast. Det lyckades inte och man har tvingats till en form av avbön. Nu har försöket att packa köttfärsen i vakuumförpackningar också misslyckats.

Det är bara sex månader sedan som packade Island om sitt sortiment av nöt- och fläskfärs till vakuumförpackning. Den designades för att innehålla 50 procent mindre plast vilket skulle minska förbrukningen med trettiofem ton.

Samtidigt sades det hålla produkterna färska i cirka två och en halv vecka – öka produktens hållbarhet med nästan 50 procent samt minska transporterna.

Flera andra återförsäljare gjorde samma drag enligt Packaging Europe. Lidls övergång till vakuumförpackad nötfärs var avsedd att minska sin plastförbrukning med 63 procent och spara 250 ton varje år, medan Asda förutsåg en 60-tons minskning av plast i sin årliga verksamhet när man vakuumförpackade sin egen nötfärsserie med 60 procent mindre plast. Även Sainsbury´s har valt denna lösning.

Men, men, konsumenterna var ändå inte nöjda. Man anser att förpackningen är hemsk och klagar över köttets konsistens och utseende. Dessutom gick filmen bara att återvinna om den lämnades tillbaka till butiken.

Iceland Food fick ännu en gång tänka om och har beslutat att återinföra sina traditionella plasttråg.
När Sainsbury´s lanserade detta år 2023 vällde klagomålen in. Hur reaktionerna från kunderna har varit hos de andra butikskedjorna framgår inte, men det är igen djärv gissning att de möts av samma reaktioner från sina kunder.

Att eliminera eller minska plastförbrukningen är helt enkelt ingen enkel uppgift.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Nya Ready2Cook aluminiumtråg från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet.
R2C one size fits all 1920x1080

Leksands Knäckebröd får nytt utseende

Leksands Knäckebröds förpackningar får ny design och logga. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska startupen som producerar fiberbaserade förslutningar.
BOC