Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

PUBLICERAD: 23 januari 2025
UPPDATERAD: 24 januari
Lidl tillämpar WWF:s metod för att främja medvetna och hälsosamma kostval i alla 31 länder, där kedjan har butiker. Foto: Pressbild

Lidl fortsätter att anpassa sitt produktsortiment i enlighet med Planetary Health Diet. Målet är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023, och ska nås i samarbete med WWF.

Det internationella målet att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030 (jämfört med 2023) är en del av Lidls hållbarhetsstrategi och strategi för medveten kosthållning. Målet ska uppnås genom riktade insatser inom områdena växtbaserade proteinkällor, fullkorn samt frukt och grönsaker.

Lidl följer WWF:s metod för att främja medvetna och hälsosamma kostval, WWF Planet-Based Diets Retailer Methodology, i alla 31 länder där kedjan har butiker. Från och med 2025 kommer Lidl att rapportera om sina framsteg kopplat till växtbaserade livsmedel varje år och göra uppgifterna tillgängliga för allmänheten.

– Nyckeln till att kunna mätta en växande befolkning på ett hälsosamt sätt, och göra det inom planetens gränser, är en global omställning av livsmedelssystemet. Lidl har åtagit sig att bidra till detta mål i flera år – baserat på vetenskapen bakom Planetary Health Diet. Med WWF som en erfaren partner vid vår sida vill vi göra en ännu större insats i framtiden. Vi vill erbjuda våra kunder ett ständigt växande urval av hälsosamma, mer hållbara alternativ av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Plan för en global näringsomställning
Planetary Health Diet utvecklades 2019 av forskare som en del av EAT Lancet Commission och ger en plan för en global näringsomställning som kommer att göra det möjligt för en global befolkning på 10 miljarder människor att äta hälsosamt inom planetens gränser 2050.

– Vi välkomnar Lidls anpassning till Planetary Health Diet och användningen av WWF Planet-Based Diets Retailer Methodology. Detta är ett avgörande steg för att ställa om livsmedelssystemet som är en av de viktigaste orsakerna till förlust av djurliv och natur. Genom att fokusera på mer växtbaserade val prioriterar Lidl både människors och planetens hälsa. Vi hoppas att detta inspirerar andra dagligvarukedjor att följa efter och fokusera mer på växtbaserade val, säger Mariella Meyer på WWF International.

Mer information om Lidls engagemang för en medveten kosthållning finns här
WWF Planet-Based Diets Retailer Methodology kan laddas ner här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland