För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till
julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. Det visar årets upplaga av Livsmedelsföretagens julmatsundersökning.
Livsmedelsföretagen har gett Demoskop i uppdrag att fråga 1008 personer hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. På frågan om vad som är viktigast i planeringen av julbordet hamnar svarsalternativet ”att maten är svenskproducerad” i topp. Alternativet ”att maten inte är för dyr” kommer på andra plats.
Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, tolkar detta som att inflationen börjar släppa greppet om svenskarnas plånböcker.
– När vi gjorde undersökningen 2021 exploderade prisfaktorns betydelse, och både 2022 och 2023 delade den förstaplatsen med svenskproducerat. Att prisfaktorn nu verkar tappa i styrka är mycket välkommet ur de svenska livsmedelsproducenternas perspektiv. Svensk mat och dryck håller väldigt hög kvalitet och ligger ofta i premiumsegmentet, och därför har de senaste årens lågprisfokus slagit hårt mot företagen. Förhoppningsvis blir det en extra god jul i år, både för svenska producenter och konsumenter, säger Jimmy Sandell.
På tredje plats kommer svarsalternativet ”att det går snabbt och enkelt att förbereda julbordet”, som ökar tydligt jämfört med 2023. Jimmy Sandell tror att kombinationen av ekonomisk press och ett mer eller mindre ständigt flöde av dåliga nyheter har lett till en viss trötthet hos det svenska folket.
– Självklart vill man fira julen ordentligt, det är ju en av våra viktigaste och härligaste högtider, men man orkar kanske inte gå all in just i år. Det viktiga är att man träffas och tar hand om varandra och försöker sprida lite ljus och glädje i decembermörkret.
Julskinkans ledning krymper, julmusten ohotad favorit
För 12:e året i rad är julskinkan det allra viktigaste på julbordet, men julskinkans popularitet har minskat sakta men säkert sedan Livsmedelsföretagen började med sin julundersökning 2013. Det skiljer nu endast fyra till tvåan Janssons frestelse.
Att julskinkan minskar i popularitet verkar dock inte kunna kopplas till någon form av minskat intresse för kött. På frågan ”Vilken typ av mat vill du ska dominera på ditt julbord” hamnar kött- och charkprodukter överlägset i topp, med fisk och skaldjur på en ganska avlägsen andraplats.
På dryckesfronten är den svenska julmusten än en gång ohotad favorit på julbordet oavsett kön, ålder, utbildning och inkomst. Andraplatsen intas av den traditionella julölen, följt av vatten. Förloraren i årets undersökning är snapsen, som trots att den tappar några procentenheter ändå kniper fjärdeplatsen.
Inget julbord utan julgodis
Bland julgodiset behåller Ris à la Malta förstaplatsen för sjunde året i rad. På andra plats kommer lussebullen, som i år ökar hela fem procentenheter från åtta till 13 procent. Lussebullen är framför allt populär i storstäder, medan boende i övriga landet föredrar Ris à la Malta. Tredjeplatsen intas av chokladasken.
När det gäller choklad är mjölkchokladen svenskarnas absoluta favorit, före mörk choklad med en kakaohalt på 50-70 procent.
Martin Isaksson, chefskonditor och vd för Chokladfabriken, är inte förvånad över att mjölkchokladen toppar listan.
– För många är mjölkchokladen det första njutningsmedlet och starkt förknippat med barndomen. Att så många som en tredjedel ändå väljer mörkare choklad ser jag som en del i en allmän trend bland svenskarna där det idag finns ett större intresse kring råvaror. Det är glädjande att se att råvarukunskapen har blivit högre, oavsett om det gäller olivolja eller choklad. Men den kan alltid bli ännu högre, säger Martin Isaksson.
När är det ok att börja fira jul?
En fråga som har skapat kontrovers genom åren är när det egentligen är ok att börja fira jul. I ena ändan av spektrumet återfinns julfantaster som drar i gång julen redan i oktober, det så kallade ”julkvartalet”. I andra ändan återfinns julpuritaner, som med bestämdhet hävdar att julen börjar den 24 december.
Livsmedelsföretagen har frågat svenskarna när det är ok att börja mumsa på chokladaskar, lussebullar, knäck och annat julgodis. En klar majoritet, 59 procent, svarade första advent. Bara fyra procent svarade ”julkvartalet”, medan endast tre procent gömmer undan julgodiset ända fram till julafton.
– Faktum är att det råder en ganska samstämmig bild över när julens fundamenta får tas i bruk. Och även om livsmedelsproducenterna hade varit betjänta av ett ”julkvartal” för att undvika röda siffror så tycker en majoritet av svenskarna att man åtminstone bör hålla sig till första advent innan man smakar, dricker och lyssnar in julen, säger Jimmy Sandell.
Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning 2024 kan laddas ner här