Två pionjärer inom växtbaserat går samman

PUBLICERAD: 14 november 2024
UPPDATERAD: 14 november
Farmers & Chefs och Aloba Foods går samman och skapar matkonceptet ”Eat more greens” under det gemensamma varumärket Farmers & Chefs. Foto: Pressbild

Farmers & Chefs och Aloba Foods, två bolag inom växtbaserade livsmedel, slår sig ihop och skapar matkonceptet ”Eat more greens” med såser, smaksättning och växtbaserade proteiner. 

Farmers & Chefs har specialiserat sig på växtbaserade såser och smaksättningsprodukter, medan Aloba Foods är känt för sina växtbaserade proteiner med ingredienser från svenska åkrar och havsodlade norska alger.

Nu slår sig de både pionjärerna inom växtbaserade livsmedel samman och erbjuder tillsammans matkonceptet ”Eat More Greens” med såser, smaksättning och växtbaserade proteiner. Affären kommer att drivas under det gemensamma varumärket Farmers & Chefs med huvudkontor i Stockholm och produktutveckling i Påarp, Skåne. Fokus ligger på produktutveckling, med målet att leda branschen med nästa generations växtbaserade livsmedel.

”Ska sänka barriärerna”
– Vi är otroligt glada över att kunna förena våra resurser och vår kompetens. Jag ser fram emot att tillsammans utveckla nya produkter och driva vårt matkoncept inom växtbaserade livsmedel, där smak, hälsa och hållbarhet står i fokus. Vi ska sänka barriärerna och göra det godare och enklare att äta mer grönt, säger Farmers & Chefs vd Karsten Becht.

I Farmers & Chefs portfölj finns också varumärken, som Nicks och El Taco Truck. Bakom bolaget står bland andra Nicoya som investerar i foodtech, familjen Mattsson, grundare av Santa Maria, samt Vätterleden Ventures, som investerar i tillväxtbolag med inriktning på hållbarhet.

Senaste nytt

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtats julsenap får i år smak av den nordafrikanska kryddblandningen Ras el hanout.
RAO1069682_01
Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Fazers julsortiment är en blandning av klassiker och nyheter – från krispiga praliner till kex med pepparkakssmak.
fazer (kopia)
Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Läs vidare

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion