
Plantation Rum, som är Sveriges mest sålda rom, lanserar årets tillfälliga sortiment av Single Cask-utgåvor som har genomgått en extra tredje lagring. Samtidigt ändras varumärket Plantation till Planteray.
Plantation Rum ägs av franska Maison Ferrand och är känt för sin dubbellagring, först i det tropiska land där rommen har destillerats och därefter i Frankrike.
Single Cask-utgåvorna, som är en återkommande lansering i begränsad upplaga, har dessutom lagrats en tredje gång på fat som tidigare har innehållit vin, öl eller någon annan spritsort för att få helt nya smakkombinationer. Det exklusiva Single Cask-sortiment omfattar i år sju produkter, som har slutlagrats på fat som bland annat har innehållit kaffelikör, px-sherry och amaronevin. Fem av produkterna släpps i begränsad upplaga i Systembolagets beställningssortiment och två lanseras på Eckerölinjen. Pris från 899 till 1 499 kronor.
Byter namn till Planteray Rum
Årets Single Cask-produkter är de första som släpps under Plantation Rums nya namn Planteray Rum. Det nya namnet är en kombination av orden Plant och Ray, vilket är en hyllning till sockerröret, det vill säga själva råvaran i rom, och solens strålar. Anledningen till namnbytet är insikten om de negativa associationer som är förknippade med ordet ”plantation”. Nya produkter kommer att lanseras under det nya namnet och Plantations befintliga sortiment kommer löpande att byta namn under våren 2025.